Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů

Rusko nebylo a není automobilovou velmocí, přesto se tým vědců z univerzity FEFU postaral o objev, který může svět aut zásadně změnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů

3.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rusko nebylo a není automobilovou velmocí, přesto se tým vědců z univerzity FEFU postaral o objev, který může svět aut zásadně změnit.

Rusko se dá za velmoc považovat snad jen z hlediska vojenské síly. Jeho ekonomika pokulhává a málokdy z těchto končin slyšíme zprávy o převratných objevech souvisejících s jinými obory. Výjimkou není ani automobilový průmysl. V zemi sice funguje několik automobilek, ovšem ani Lada s novými modely Vesta a X-Ray není v čele „globálního potravinového řetězce.” Zprávy o možná zásadním objevu učiněném právě ruskými vědci v souvislosti především s automobily jsou tak docela překvapivé.

Tým výzkumníků z Ruska a Koreje vyvinul nový tlumicí materiál, který zastiňuje vše, čeho bylo dosud na daném poli dosaženo. Vůči stávajícím standardům pohlcuje zvuk s mnohonásobně vyšší účinností, a to nikoliv jen na vysokých frekvencích, ale především na těch středních a nízkých, na něž je lidské ucho citlivé. Právě takových zvuků auta vyluzují spoustu a přinejmenším naprostá většina lidí je vnímá jako rušivý hluk, jeden z nejnepříjemnějších projevů aut vůbec.

„V současné době jsou pro odhlučnění užívány různé porézní materiály,“ říká k tématu Alexej Zavjalov, který učinil zásadní průlom. Na rozdíl od jeho kolegů totiž zjistil, že pevnost a hlavně absorpci dnes běžně používaných materiálů lze navýšit pomocí nanoporézních granulí. To zásadně zvětšuje plochu vnitřního povrchu materiálu (vlastnost porézních materiálů) a tím také jeho schopnost absorpce mechanického vlnění.

Výsledný produkt je podobný aerogelu, nicméně vyráběn může být daleko levněji a zároveň je jeho produkce výrazně jednodušší. Podstatné přitom je, že ke zvýšení účinnosti materiálu bylo dosaženo ve frekvenčních pásmech 2,0 až 6,3 kHz a 0,5 až 1,6 kHz. Absorpce oproti standardu vzrostla o 60 - 100 % ( 1 - 3 dB), propustnost se měla snížit o těžko uvěřitelných (tedy naprosto zásadních) 20 - 22 dB.

Podle Zavjalova je nový materiál unikátní také tím, že umí značně redukovat nízkofrekvenční hluk. Dlouhodobá expozice infrazvuku a hluku o nízkých frekvencích (oblast pod 400 Hz) způsobuje závažné zdravotní komplikace. Nový materiál by tak mohl značně vylepšit situaci hlavně ve velkých městech, jejichž obyvatelé se s vysokými hladinami hluku musí potýkat.

O možných aplikacích nového materiálu se zatím hovoří jen v náznacích, z hlediska aplikované akustiky se ale nabízí množství různých oblastí. Své uplatnění by našel i ve stavebnictví či ve strojírenství, především ale v autech. V jejich případě by umožnil nejen výrazné snížení jejich hlučnosti, ale i zmenšení množství akustických izolací a tedy i sníženi hmotnosti. A to je další podstatný pozitivní dopad.


Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů - 1 - Alexej Zavyalov novy tlumici material prvni foto
Rusové v čele s Alexejem Zavjalovem objevili nový tlumicí materiál, který může auta učinit oproti dnešku nesrovnatelně tiššími a zároveň lehčími

Zdroj: Sdelanounas.ru

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše