Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců

Nejsou zase tak dávno čas, kdy ráfky o průměru 14 palců byla norma, 15 lepší průměr a 16 pomalu extrém. Dnes jsou na Renaultu Scenic základem 20palcové disky a růst se nemá zastavit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců

14.11.2019 | Petr Prokopec

Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejsou zase tak dávno čas, kdy ráfky o průměru 14 palců byla norma, 15 lepší průměr a 16 pomalu extrém. Dnes jsou na Renaultu Scenic základem 20palcové disky a růst se nemá zastavit.


Říká se, že kola dělají auto. A něco na tom bude, však třeba nová Škoda Octavia by asi stěží působila tak dobře, kdyby dostala třeba čtrnáctipalcové disky. Ty přitom automobilka z Mladé Boleslavi pro čtvrtou generaci ani nebude nabízet, jakkoliv ještě před několika málo lety šlo o standard.

Auta jsou ale stále větší, prosklené plochy dále ustupují těm plechovým a tak se zvětšují i ráfky kol, na kterých stojí. Octavia proto bude k mání i s 19palcovými disky, jenž do jejích podběhů ideálně zapadají a z estetického hlediska představují vhodnou volbu. Někomu se to může zdát se to přehnané, ale Octavie se drží ještě zkrátka - takový Renault Scénic má v základu plechové dvacítky a za příplatek lze jít jen výš.

Leckdo by si mohl myslet, že o moc dál už nejde zajít, designový šéf koncernu General Motors Michael Simcoe ovšem říká, že do budoucna nás čeká jen další zvětšování. Z dnešního úhlu pohledu jsou totiž 18palcová kola považována za malá, zatímco ještě před deseti lety byste na ně mohli pomyslet jen u nejprestižnějších automobilek či tuningových výrobců. „Míříme proto směrem k 24- a 26palcovým ráfkům,“ uvedl Simcoe v rozhovoru s Danem Sandbergem, šéfem severoamerického zastoupení firmy Brembo.

Simcoe přitom dodal, že této budoucnosti se není třeba obávat. Výsledek totiž nebude působit stejně rozpačitým dojmem, jako tomu je u řady současných či letitých aut, jenž byla navrhována s ohledem na použití mnohem menších kol, ovšem nyní na ně jejich majitel nalepil obří kousky. Místo toho budou designéři již od počátku pracovat s patřičnou velikostí, čemuž uzpůsobí kupříkladu vykrojení blatníků. Ve finále tak produkční vozy budou vypadat přitažlivě jako mnohé dnešní koncepty.

Designový šéf GM mimo to naznačuje, že s příchodem větších litých kol dojde k dalšímu navýšení jejich důležitosti, neboť čím výraznějším prvkem se stanou, tím více jich bude využíváno k odlišení daného produktu. Lišit se tedy nebude jen velikost či vzhled, ale také materiál. Častěji tedy můžeme očekávat karbonové provedení. Jen pozitiva ovšem větší kola nepřinesou, počítat je třeba také s mnohými problémy, z nichž některé bude muset řešit právě Brembo.

Čím větší totiž kola budou a jejich design bude takříkajíc otevřený, tím viditelnějšími se stanou brzdy. Znamená to tedy, že i v jejich případě bude muset dojít na zvětšování, neboť malý kotouč na obřím ráfku by působil směšně. To ovšem znamená, že se motoristům navýší výdaje, stejně jako lze počítat také s možnou ztrátou komfortu. Jakkoliv je třeba dodat, že moderní podvozkové systémy umí být natolik sofistikované, že zaručí komfort i na oněch šestadvacítkách.

Negativem mimo to bude také nárůst hmotnosti, stejně jako půjde nahoru valivý odpor. To bude problém hlavně pro elektromobily, jejichž designéry tak čeká rozlousknutí zapeklitého oříšku. Americká organizace EPA totiž kupříkladu uskutečnila testy Tesly Model 3 osazené příplatkovými 20palcovými koly a zjistila, že větší ráfky ukrajují 37 km. Pokud tedy i elektromobilisté zatouží po větší kráse, budou zjevně muset počítat s častějším stavěním u dobíječek.

Závěrem pak snad jen lze dodat, že byť doba, o které Simcoe mluví, ještě nenastala, tuningové firmy už dnes nabízí i větší obutí než šestadvacítky. Třeba u takové společnosti Forgiato si nyní můžete dopřát až 32palcové ráfky. Ty jsou ale již skutečnými monstry, zatímco 26palcová kola nasazená na Rolls-Roycu Cullinan vlastně působí jako docela přirozená věc.


Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců - 1 - Rolls-Royce Cullinan 2019 Forgiato 01Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců - 2 - Rolls-Royce Cullinan 2019 Forgiato 02Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců - 3 - Rolls-Royce Cullinan 2019 Forgiato 03Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců - 4 - Rolls-Royce Cullinan 2019 Forgiato 04Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců - 5 - Rolls-Royce Cullinan 2019 Forgiato 05Kola moderních aut budou jen větší, říká šéfdesignér GM, brzy budou mít 26 palců - 6 - Rolls-Royce Cullinan 2019 Forgiato 06
Šestadvacetipalcové ráfky firmy Forgiato vypadají na Rolls-Roycu Cullinan jako zcela přirozená věc, dáno je to však i jeho velikostí. V brzké budoucnosti mají být podle šéfa designu GM vlastní i menším vozům stylizovaným adekvátním způsobem

Zdroje: Brembo, Forgiato Wheels

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.