Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Seznamte se s nejlepšími automobilovými brzdami světa. Jsou nejlehčí, nejvýkonnější, nejdražší
2.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Brzdové systémy silničních aut ušly obrovský roky kus cesty a dnes si i pro relativně dostupné vozy můžete koupit karbon-keramické systémy. I ty jsou ale druhou ligou vedle komponentů pro F1.
Přes týden jsme vám ukázali prý revoluční brzdový systém firmy Brembo. Výrazně odlehčené třmeny odlité z hliníku snižují neodpruženou hmotnost na každém kole o podstatných 400 gramů. Nižší neodpružená hmota se vždy příznivě projeví na chování vozu, přitom redukované italské brzdiče zároveň zkracují brzdnou dráhu. To jsou ale brzdy pro silniční auta, třebaže taková jako je Pagani Huayra. Vrchol možností je ještě úplně jinde.
Znovu Brembo totiž dodává i komponenty pro monoposty Formule 1 a také pro ně vyvinul něco nového. První závod letošní sezóny máme za sebou a můžeme se podívat na to, čím krotí rychlost vůbec nejlepší automobily pod sluncem. Množství regulací ze strany automobilové federace FIA sice nedovoluje vyvinout to absolutně nejlepší, co si technici dokáží představit, i zdokonalování brzd v rámci možností daných pravidly ale stojí za pozornost.
Letos to platí tím spíše, že ef-jedničky by měly být znovu nejrychlejší, co kdy byly. Vylepšené aerodynamické vlastnosti vozů a přilnavější směsi pneumatik přidávají na rychlosti, někdy trochu opomíjené brzdy ale také mají co říci k dosahovaným časům na kolo.
Brzdy od Bremba najdeme u většiny současných monopostů. Aby v sezóně 2018 vlastnosti stačily pokročilým technologiím zvyšující tempo, získaly karbonové kotouče dalších 100 ventilačních kanálů, které pomohou snižovat teplotu z více než 1 000 stupňů Celsia. Existují tři typy brzdových disků v závislosti na obvodu, okolní teplotě a strategii závodu. Počet ventilačních průduchů se pohybuje v rozmezí od 900 do 1 200 štěrbin, výjimečně dokonce 1 500. Přední kotouče mají danou tloušťku 32 mm, ty zadní 28 mm.
Opět svoji nemalou roli hraje hmotnost. Představené brzdy jsou až neuvěřitelně lehké. Méně než kilová hmotnost celého řešení pro každé z kol se nevyrovná žádným brzdám osobních automobilů, dokonce šestkrát překoná váhu karbon-keramických systémů a dvanáctkrát pokoří hmotnost běžných ocelových disků. To je neskutečný rozdíl a znamená pro nás obtížně představitelnou cenu takového řešení - už karbon-keramické brdy pro silniční vozy stojí statisíce, tady půjde o miliony, možná ani ne jednotky.
Brembo tedy opět ukázalo odolnější a lehčí mechaniku. Zdokonalená efektivita se projevila hlavně na zadní nápravě, kterou krotí čtyřpístkové třmeny místo šestipístků vepředu. Dodejme, že jeden brzdič vydrží cca 10 000 kilometrů, to není úplně málo, kotouče a desky se ale musí měnit častěji - v závislosti na strategii týmy spotřebují něco mezi 140 a 240 sadami za sezónu, což znamená odhadem 760 brzdových destiček za rok pro jeden vůz. Zkuste si vzpomenout, kdy jste na svém autě měnili brzdy vy...
Brzdy F1 vypadají podobně jako u klasických vozů, ve skutečnosti se liší obrovským způsobem. Musí vydržet podstatně náročnější zacházení a jsou také nesrovnatelně lehčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch