Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Seznamte se s nejlepšími automobilovými brzdami světa. Jsou nejlehčí, nejvýkonnější, nejdražší
2.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Brzdové systémy silničních aut ušly obrovský roky kus cesty a dnes si i pro relativně dostupné vozy můžete koupit karbon-keramické systémy. I ty jsou ale druhou ligou vedle komponentů pro F1.
Přes týden jsme vám ukázali prý revoluční brzdový systém firmy Brembo. Výrazně odlehčené třmeny odlité z hliníku snižují neodpruženou hmotnost na každém kole o podstatných 400 gramů. Nižší neodpružená hmota se vždy příznivě projeví na chování vozu, přitom redukované italské brzdiče zároveň zkracují brzdnou dráhu. To jsou ale brzdy pro silniční auta, třebaže taková jako je Pagani Huayra. Vrchol možností je ještě úplně jinde.
Znovu Brembo totiž dodává i komponenty pro monoposty Formule 1 a také pro ně vyvinul něco nového. První závod letošní sezóny máme za sebou a můžeme se podívat na to, čím krotí rychlost vůbec nejlepší automobily pod sluncem. Množství regulací ze strany automobilové federace FIA sice nedovoluje vyvinout to absolutně nejlepší, co si technici dokáží představit, i zdokonalování brzd v rámci možností daných pravidly ale stojí za pozornost.
Letos to platí tím spíše, že ef-jedničky by měly být znovu nejrychlejší, co kdy byly. Vylepšené aerodynamické vlastnosti vozů a přilnavější směsi pneumatik přidávají na rychlosti, někdy trochu opomíjené brzdy ale také mají co říci k dosahovaným časům na kolo.
Brzdy od Bremba najdeme u většiny současných monopostů. Aby v sezóně 2018 vlastnosti stačily pokročilým technologiím zvyšující tempo, získaly karbonové kotouče dalších 100 ventilačních kanálů, které pomohou snižovat teplotu z více než 1 000 stupňů Celsia. Existují tři typy brzdových disků v závislosti na obvodu, okolní teplotě a strategii závodu. Počet ventilačních průduchů se pohybuje v rozmezí od 900 do 1 200 štěrbin, výjimečně dokonce 1 500. Přední kotouče mají danou tloušťku 32 mm, ty zadní 28 mm.
Opět svoji nemalou roli hraje hmotnost. Představené brzdy jsou až neuvěřitelně lehké. Méně než kilová hmotnost celého řešení pro každé z kol se nevyrovná žádným brzdám osobních automobilů, dokonce šestkrát překoná váhu karbon-keramických systémů a dvanáctkrát pokoří hmotnost běžných ocelových disků. To je neskutečný rozdíl a znamená pro nás obtížně představitelnou cenu takového řešení - už karbon-keramické brdy pro silniční vozy stojí statisíce, tady půjde o miliony, možná ani ne jednotky.
Brembo tedy opět ukázalo odolnější a lehčí mechaniku. Zdokonalená efektivita se projevila hlavně na zadní nápravě, kterou krotí čtyřpístkové třmeny místo šestipístků vepředu. Dodejme, že jeden brzdič vydrží cca 10 000 kilometrů, to není úplně málo, kotouče a desky se ale musí měnit častěji - v závislosti na strategii týmy spotřebují něco mezi 140 a 240 sadami za sezónu, což znamená odhadem 760 brzdových destiček za rok pro jeden vůz. Zkuste si vzpomenout, kdy jste na svém autě měnili brzdy vy...
Brzdy F1 vypadají podobně jako u klasických vozů, ve skutečnosti se liší obrovským způsobem. Musí vydržet podstatně náročnější zacházení a jsou také nesrovnatelně lehčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva