Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Škody pod mikroskopem: co se skrývá pod slupkou nejprodávanějších aut v ČR?
24.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ať se vám to líbí nebo ne, škodovky jsou u nás nejběžnějšími auty. Zvenčí je známe, co ale skrývají pod kabátem?
Pokud bychom měli jmenovat značku, jejíž auta je třeba Čechům přibližovat ze všech nejméně, jistě by to byla Škoda. Už dekády trůní na vrcholu prodejních žebříčků, jejích aut jsou plné silnice a premiéra každého nového modelu se setkává se zájmem široké veřejnosti. Ať už se ale na Fabii, Octavii, Superb a další modely podíváte při těchto příležitostech jakkoli, dočkáte se jen vcelku povrchních zjištění.
Dnes se na škodovky podíváme trochu jinak. Automobilka se nám totiž pokusila přiblížit, jak vypadají vozy v místech, která běžným okem vidění nejsou a doslova pod mikroskopem ukázala podobu věcí, jako je vysokopevnostní ocel, tvrzené sklo či používané plasty v interiéru. Slýcháme o nich v tiskových zprávách často, co si ale pod nimi můžeme skutečně představit, dáme-li stranou marketingová klišé? Podívejte se s námi právě na to.
Ocel
S vysokopevnostní ocelí přišla Škoda do kontaktu již před 14 lety u druhé generace modelu Octavia. Tento materiál je šestkrát pevnější než běžná hlubokotažná ocel, čtyřikrát překonává ocel se zvýšenou pevností. Používá se hlavně kvůli zvýšení bezpečnosti posádky, její vlastnosti ale umožňují také zeštíhlit jednotlivé části skeletu a tím i snížit hmotnost. Na velkém autě, jakým je třeba Kodiaq, může úspora dosáhnout až 70 kg, což samozřejmě vede ke zlepšení dynamiky, snížení spotřeby a dalším benefitům spojeným s nižší hmotností.
Před vylisováním se každý díl ohřeje ve speciálních pecích na přibližně 920 stupňů Celsia. V tu chvíli ocel změkne a je snadno tvárná. V lisu dojde během několika málo sekund k ochlazení na pokojovou teplotu, což změní krystalickou strukturu kovu, odstraní z ní chyby, a tím zvýší pevnost. Proto je ostatně nutné veškeré otvory či ořezy provádět laserem, neboť nůžky na plech již nestačí. Jak vypadá výsledek při 1000násobném zvětšení, můžete vidět níže.
Takto vypadá ocel, jíž Škoda používá u svých aut, při postupném zvětšování až na tisícinásobek
Plasty
Jde o jeden z nejmladších konstrukčních prvků, k masivnímu rozvoji v jejich používání došlo až v 50. letech minulého století. Přinášejí nižší výrobní náklady, odolnost vůči korozi, nižší hmotnost a snadnější tvarování. Zároveň je ale třeba dodat, že na plasty jsou kladeny také nemalé nároky, musí obstát při teplotách pohybujících se mezi -40 a 110 stupni Celsia. I přesto však musí neustále zachovávat svůj tvar i funkčnost, a to i po mnoha letech.
Automobilky je už dlouho nepoužívají jen v interiéru, najdeme je i na vnějšku vozu. Zde je důraz kladen na pevnost, uvnitř pro změnu na estetické hledisko. Aby bylo dosaženo požadované kvality i vlastností, je samotný polymer skrývající se za nic neříkajícími zkratkami jako PP, PE, ABS, PA 6, PA 66, PC, PMMA, ASA či EPDM doplněn celou řadou aditiv. Patří mezi ně i zpomalovače hoření a UV stabilizátory.
Stejně si můžeme přiblížit i plasty...
Sklo
Ani sklo dnes již nemá pouze jednu funkci. Nejdříve sloužilo jen jako ochrana před větrem či třeba poletujícím hmyzem, dnes odrazem infračervené části spektra snižuje prohřívání interiéru a díky vloženým fóliím výraznou měrou přispívá ke snížení hluku v kabině. Mimo to může být osazeno různými prvky, jenž usnadňují jeho rozmrznutí v zimě. Momentálně už nejde o tenké drátky, které by mohly narušovat výhled ven, ale skla osazená tenkou kovovou vrstvou, která se po zapnutí elektrického proudu aktivuje a během pár minut námrazu rozpustí.
Mimo to je čelní okno opatřeno také fólií, která je vložena mezi dvě skleněné vrstvy, což přispívá k bezpečnosti posádky - sklo se po rozbití nerozsype, ona fólie jednotlivé kousky drží pohromadě. Obdobně je na tom také prosklená střecha, která může měřit až dva metry čtverečné. Její výroba je náročná už jen kvůli její ploše, navíc nabývá všemožných tvarů.
Textil
Dříve sedačky nebyly pod takovým drobnohledem jako dnes, ani nenabízely takové možnosti individualizace. Šlo si jen vybrat barvu látky, pokud vůbec. Člověk byl rád, když si nový vůz vůbec mohl koupit. Dnes zákazníci mohou vybírat nejen mezi různými odstíny, vzory či druhy čalounění, ale také mezi sedadly samotnými - k dispozici jsou třeba komfortní nebo naopak sportovnější kousky. Vždy ale musí být garantována životnost, odolnost či snadná údržba.
Jako první se materiálem - ať již jde o kůži nebo látku - zaobírá designové oddělení, jež musí posoudit, zda je vhodný pro ten či onen typ vozu. Teprve poté přichází na řadu oddělení zabývající se testováním. I díky tomu můžete ve výsledku sáhnout třeba po Alcantaře, která vyniká odolností a zároveň svým vzhledem připomíná broušenou kůži. Jde ovšem o textilní materiál, který je tvořen minimálně 200 tisíci samostatných a vzájemně překřížených vláken na jednom centimetru čtverečním plochy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB