Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Škody pod mikroskopem: co se skrývá pod slupkou nejprodávanějších aut v ČR?
24.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ať se vám to líbí nebo ne, škodovky jsou u nás nejběžnějšími auty. Zvenčí je známe, co ale skrývají pod kabátem?
Pokud bychom měli jmenovat značku, jejíž auta je třeba Čechům přibližovat ze všech nejméně, jistě by to byla Škoda. Už dekády trůní na vrcholu prodejních žebříčků, jejích aut jsou plné silnice a premiéra každého nového modelu se setkává se zájmem široké veřejnosti. Ať už se ale na Fabii, Octavii, Superb a další modely podíváte při těchto příležitostech jakkoli, dočkáte se jen vcelku povrchních zjištění.
Dnes se na škodovky podíváme trochu jinak. Automobilka se nám totiž pokusila přiblížit, jak vypadají vozy v místech, která běžným okem vidění nejsou a doslova pod mikroskopem ukázala podobu věcí, jako je vysokopevnostní ocel, tvrzené sklo či používané plasty v interiéru. Slýcháme o nich v tiskových zprávách často, co si ale pod nimi můžeme skutečně představit, dáme-li stranou marketingová klišé? Podívejte se s námi právě na to.
Ocel
S vysokopevnostní ocelí přišla Škoda do kontaktu již před 14 lety u druhé generace modelu Octavia. Tento materiál je šestkrát pevnější než běžná hlubokotažná ocel, čtyřikrát překonává ocel se zvýšenou pevností. Používá se hlavně kvůli zvýšení bezpečnosti posádky, její vlastnosti ale umožňují také zeštíhlit jednotlivé části skeletu a tím i snížit hmotnost. Na velkém autě, jakým je třeba Kodiaq, může úspora dosáhnout až 70 kg, což samozřejmě vede ke zlepšení dynamiky, snížení spotřeby a dalším benefitům spojeným s nižší hmotností.
Před vylisováním se každý díl ohřeje ve speciálních pecích na přibližně 920 stupňů Celsia. V tu chvíli ocel změkne a je snadno tvárná. V lisu dojde během několika málo sekund k ochlazení na pokojovou teplotu, což změní krystalickou strukturu kovu, odstraní z ní chyby, a tím zvýší pevnost. Proto je ostatně nutné veškeré otvory či ořezy provádět laserem, neboť nůžky na plech již nestačí. Jak vypadá výsledek při 1000násobném zvětšení, můžete vidět níže.
Takto vypadá ocel, jíž Škoda používá u svých aut, při postupném zvětšování až na tisícinásobek
Plasty
Jde o jeden z nejmladších konstrukčních prvků, k masivnímu rozvoji v jejich používání došlo až v 50. letech minulého století. Přinášejí nižší výrobní náklady, odolnost vůči korozi, nižší hmotnost a snadnější tvarování. Zároveň je ale třeba dodat, že na plasty jsou kladeny také nemalé nároky, musí obstát při teplotách pohybujících se mezi -40 a 110 stupni Celsia. I přesto však musí neustále zachovávat svůj tvar i funkčnost, a to i po mnoha letech.
Automobilky je už dlouho nepoužívají jen v interiéru, najdeme je i na vnějšku vozu. Zde je důraz kladen na pevnost, uvnitř pro změnu na estetické hledisko. Aby bylo dosaženo požadované kvality i vlastností, je samotný polymer skrývající se za nic neříkajícími zkratkami jako PP, PE, ABS, PA 6, PA 66, PC, PMMA, ASA či EPDM doplněn celou řadou aditiv. Patří mezi ně i zpomalovače hoření a UV stabilizátory.
Stejně si můžeme přiblížit i plasty...
Sklo
Ani sklo dnes již nemá pouze jednu funkci. Nejdříve sloužilo jen jako ochrana před větrem či třeba poletujícím hmyzem, dnes odrazem infračervené části spektra snižuje prohřívání interiéru a díky vloženým fóliím výraznou měrou přispívá ke snížení hluku v kabině. Mimo to může být osazeno různými prvky, jenž usnadňují jeho rozmrznutí v zimě. Momentálně už nejde o tenké drátky, které by mohly narušovat výhled ven, ale skla osazená tenkou kovovou vrstvou, která se po zapnutí elektrického proudu aktivuje a během pár minut námrazu rozpustí.
Mimo to je čelní okno opatřeno také fólií, která je vložena mezi dvě skleněné vrstvy, což přispívá k bezpečnosti posádky - sklo se po rozbití nerozsype, ona fólie jednotlivé kousky drží pohromadě. Obdobně je na tom také prosklená střecha, která může měřit až dva metry čtverečné. Její výroba je náročná už jen kvůli její ploše, navíc nabývá všemožných tvarů.
Textil
Dříve sedačky nebyly pod takovým drobnohledem jako dnes, ani nenabízely takové možnosti individualizace. Šlo si jen vybrat barvu látky, pokud vůbec. Člověk byl rád, když si nový vůz vůbec mohl koupit. Dnes zákazníci mohou vybírat nejen mezi různými odstíny, vzory či druhy čalounění, ale také mezi sedadly samotnými - k dispozici jsou třeba komfortní nebo naopak sportovnější kousky. Vždy ale musí být garantována životnost, odolnost či snadná údržba.
Jako první se materiálem - ať již jde o kůži nebo látku - zaobírá designové oddělení, jež musí posoudit, zda je vhodný pro ten či onen typ vozu. Teprve poté přichází na řadu oddělení zabývající se testováním. I díky tomu můžete ve výsledku sáhnout třeba po Alcantaře, která vyniká odolností a zároveň svým vzhledem připomíná broušenou kůži. Jde ovšem o textilní materiál, který je tvořen minimálně 200 tisíci samostatných a vzájemně překřížených vláken na jednom centimetru čtverečním plochy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 18:41 - řidičBOB
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova