Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Skřípání brzd auta nemusí znamenat problém, může to být i přednost. Proč?
31.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pazvuky jdoucí od brzd jsou obvykle znakem problému, který je třeba co nejdříve řešit. Porsche ale upozorňuje, že tomu tak nemusí být vždy. A nelže.
Nedávno jsme probírali, co způsobuje pískání či drhnutí brzd auta a jak se toho zbavit. Je to dost obvyklý problém, který jednak zrovna nelaská uši a jednak může značit vážný problém s fungováním brzd, který je třeba řešit. Protože jen málokterá jiná potíž s vozem znamená tak vážný bezpečnostní nedostatek, jako nesprávně fungující brzdy.
Do této debaty nyní přichází Porsche, které si ve světě aut získalo reputaci nejen díky působivé dynamice, přesnému a komunikativnímu řízení či poddajným a přitom velmi schopným podvozkům, může se pochlubit i možná nejlepšími brzdami na světě. I těm se ale stává, že skřípají a kvílejí, což zákazníci mají tendenci řešit. Zrovna to ale podle Porsche problémem být nemusí.
Primární otázka zní, co je hlavní příčinou tohoto zvuku. A pro odpověď musíme nejdříve do oblasti dané základní fyzikou. Každý tuhý předmět totiž reaguje, když jej vnější vlivy začnou nutit vibrovat. Na různé frekvence reaguje různě, většinu jich tlumí a mechanickou energii vibrací pohlcuje. Existuje výjimka, které se říká vlastní frekvence a s ní spojený jev zvaný rezonance. V tu chvíli není vibrační energie pohlcována a měněna na teplo, ale uchovávána. Tím na této frekvenci dochází ke zvětšování amplitudy a může dojít až k destrukci předmětu.
Dalším jevem, který se zde uplatňuje, je schopnost vyzařování přijaté energie do okolí. s tou se setkáváme dnes a denně u reproduktorů, kde cívka v jeho středu rozvibruje membránu a ten energii vibrací přemění na zvuk. Pokud zkombinujeme vibrace a plochu brzdového disku, máme dost podobné uspořádání. Otázkou teď je, jak ty vibrace vznikají a jak se dají potlačit
Právě odpověď na tuto otázku nám Porsche servíruje. Automobilka totiž klade důraz na velikost kotoučů a destiček: „S ohledem na velikost povrchu brzdové destičky se pak může lišit rozsah tlaku vyvíjený na kotouč, což může zejména v nízkých rychlostech zvýšit intenzitu skřípění brzd,“ říká. Dáno je to tím, že destičky v důsledku nízkého tlaku místo skluzu po povrchu disku začnou poskakovat.
Tlak, kdy se tak stane, ovlivňuje nejen velikost a konstrukce brzd, jde také o tvar základny brzdových destiček a použitou směs třecího segmentu. Čím je tvrdší a tím samozřejmě odolnější, tím dříve začne destička po kotouči „poskakovat”. A čím je větší kotouč, tím více energie dokáže vyzářit v podobě obtěžujícího pískání.
Jinými slovy, skřípání brzd nemusí být znakem problému, může být i znakem vysoké kvality. Máte-li na autě větší brzdy a dáváte-li přednost kvalitnějším deskám, nemusíte mít ani Porsche, abyste si z některých pazvuků brzd nedělali hlavu...
Porsche vysvětlilo, že skřípění brzd u aut nemusí být známkou nekvality či nadměrného opotřebení, u jeho aut je tomu přesně naopak
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch