Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Skřípání brzd auta nemusí znamenat problém, může to být i přednost. Proč?
31.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pazvuky jdoucí od brzd jsou obvykle znakem problému, který je třeba co nejdříve řešit. Porsche ale upozorňuje, že tomu tak nemusí být vždy. A nelže.
Nedávno jsme probírali, co způsobuje pískání či drhnutí brzd auta a jak se toho zbavit. Je to dost obvyklý problém, který jednak zrovna nelaská uši a jednak může značit vážný problém s fungováním brzd, který je třeba řešit. Protože jen málokterá jiná potíž s vozem znamená tak vážný bezpečnostní nedostatek, jako nesprávně fungující brzdy.
Do této debaty nyní přichází Porsche, které si ve světě aut získalo reputaci nejen díky působivé dynamice, přesnému a komunikativnímu řízení či poddajným a přitom velmi schopným podvozkům, může se pochlubit i možná nejlepšími brzdami na světě. I těm se ale stává, že skřípají a kvílejí, což zákazníci mají tendenci řešit. Zrovna to ale podle Porsche problémem být nemusí.
Primární otázka zní, co je hlavní příčinou tohoto zvuku. A pro odpověď musíme nejdříve do oblasti dané základní fyzikou. Každý tuhý předmět totiž reaguje, když jej vnější vlivy začnou nutit vibrovat. Na různé frekvence reaguje různě, většinu jich tlumí a mechanickou energii vibrací pohlcuje. Existuje výjimka, které se říká vlastní frekvence a s ní spojený jev zvaný rezonance. V tu chvíli není vibrační energie pohlcována a měněna na teplo, ale uchovávána. Tím na této frekvenci dochází ke zvětšování amplitudy a může dojít až k destrukci předmětu.
Dalším jevem, který se zde uplatňuje, je schopnost vyzařování přijaté energie do okolí. s tou se setkáváme dnes a denně u reproduktorů, kde cívka v jeho středu rozvibruje membránu a ten energii vibrací přemění na zvuk. Pokud zkombinujeme vibrace a plochu brzdového disku, máme dost podobné uspořádání. Otázkou teď je, jak ty vibrace vznikají a jak se dají potlačit
Právě odpověď na tuto otázku nám Porsche servíruje. Automobilka totiž klade důraz na velikost kotoučů a destiček: „S ohledem na velikost povrchu brzdové destičky se pak může lišit rozsah tlaku vyvíjený na kotouč, což může zejména v nízkých rychlostech zvýšit intenzitu skřípění brzd,“ říká. Dáno je to tím, že destičky v důsledku nízkého tlaku místo skluzu po povrchu disku začnou poskakovat.
Tlak, kdy se tak stane, ovlivňuje nejen velikost a konstrukce brzd, jde také o tvar základny brzdových destiček a použitou směs třecího segmentu. Čím je tvrdší a tím samozřejmě odolnější, tím dříve začne destička po kotouči „poskakovat”. A čím je větší kotouč, tím více energie dokáže vyzářit v podobě obtěžujícího pískání.
Jinými slovy, skřípání brzd nemusí být znakem problému, může být i znakem vysoké kvality. Máte-li na autě větší brzdy a dáváte-li přednost kvalitnějším deskám, nemusíte mít ani Porsche, abyste si z některých pazvuků brzd nedělali hlavu...
Porsche vysvětlilo, že skřípění brzd u aut nemusí být známkou nekvality či nadměrného opotřebení, u jeho aut je tomu přesně naopak
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 4 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda