Spotřebu auta i jeho jízdní vlastnosti nejvíc ovlivňuje řidiči často zanedbávaná věc

Můžete si koupit sebelepší auto a klidně se přetrhnout při další péči o něj nebo jeho ladění, nikdy ale nebude fungovat, jak má, pokud budete zanedbávat tlak v pneumatikách. Jak o něj správně pečovat?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Spotřebu auta i jeho jízdní vlastnosti nejvíc ovlivňuje řidiči často zanedbávaná věc

26.10.2019 | Mirek Mazal

Můžete si koupit sebelepší auto a klidně se přetrhnout při další péči o něj nebo jeho ladění, nikdy ale nebude fungovat, jak má, pokud budete zanedbávat tlak v pneumatikách. Jak o něj správně pečovat?

Lidé jezdící v autech s příliš nízkým tlakem v pneumatikách zbytečně riskují a plýtvají penězi. Spotřeba paliva a opotřebení vzorku se zvyšují přímo úměrně k úbytku množství vzduchu v pláštích. Ještě závažnější je hrozba nestabilního chování auta při řízení a v neposlední řadě zvýšené riziko potenciálně nebezpečného defektu.

Každá pneumatika musí zvládnout unést čtvrtinu hmotnosti vozidla, to je holý fakt. Nosným prvkem ovšem není primárně černá pryž, ale v ní napumpovaný vzduch. Čím více ho je v pneumatice, tím roste nosnost všech kol. Vyfouknutí ničí kostru gumy a zvyšuje riziko nehody. O půl baru méně stačí k podstatné změně jízdních vlastností a ke zvýšení spotřeby paliva o 0,3 litru na 100 kilometrů. Proto je důležité stav s měřičem v ruce pravidelně kontrolovat - doporučuje se interval dvou týdnů, ale jakákoli pravidelná kontrola je lepší než nic.

Správnou hodnotu lze obvykle odečíst z několika míst, potřebná čísla se řidič nejčastěji dozví ze štítků na vnitřní straně víčka nádrže nebo na vnitřní straně B-sloupku. A samozřejmě jsou údaje vypsány uvnitř návodu k obsluze. Alternativním způsobem je hledání na internetu, kde vyhledávače nebo přímo určené stránky přehledně uvádí všechna klíčová data.

Nejjednodušší proces ověření a doplnění tlaku je návštěva benzínové stanice, kde téměř vždy mají stojan s bezplatným měřícím přístrojem a silným kompresorem, tamní manometry ale nebývají přesné. Vítanou alternativou je tedy použití přesnějšího ručního tlakoměru s libovolným kompresorem. Důležité je počkat na vychladnutí gum kvůli teplotním změnám, pokud se člověku nechce čekat, doporučuje se odečíst 0,2 baru. Zodpovědné hlídání obutí platí pro všechny včetně aut s automatickým měřením nebo nahuštěním dusíkem.

Varovné signály vyfouknutého kola je možné poznat podle nestabilního chování vozu, defekt vzadu odhalí neklidné chování vozidla při zatočení. Díra vepředu se projevuje táhnutím volantu do strany, v extrémním případě padáním auta na přední kola . Moderní elektronika dovede informovat řidiče rozsvícenou kontrolkou, spoleh na ní ale bohužel není - občas hlásí defekt, i když k němu nedošlo, jindy jej ignoruje, když k němu došlo. V každém případě je žádoucí zastavit a situaci ověřit.

Někteří kutilové schválně přefukují gumy nad doporučené hodnoty, jen aby ušetřili na tankování. Odchylka 0,2 až 0,3 baru není kritická a podstatně neovlivňuje bezpečnost, přehnaně nadsazený tlak ale znamená rizika stejná jako u vyfouklých kol. Důvody hrozeb jsou pokles podpěrné plochy pneumatik, snížená přilnavost a nerovnoměrné i předčasné opotřebení tvrdých gum. Ani to se ve výsledku nikomu nevyplatí.


Spotřebu auta i jeho jízdní vlastnosti nejvíc ovlivňuje řidiči často zanedbávaná věc - 1 - Dodrzovani spravneho tlaku v pneu foto 01Spotřebu auta i jeho jízdní vlastnosti nejvíc ovlivňuje řidiči často zanedbávaná věc - 2 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 052Spotřebu auta i jeho jízdní vlastnosti nejvíc ovlivňuje řidiči často zanedbávaná věc - 3 - Dodrzovani spravneho tlaku v pneu foto 05
Pneumatiky vyžadují pravidelnou kontrolu, kterou mnozí zanedbávají, nic jiného přitom na autě nemá tak velký vliv na jeho spotřebu či jízdní vlastnosti

Zdroj: Auto Bild

Mirek Mazal

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše