Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru?
7.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nečekejte technické rozbory možností Quattra a Symmetrical AWD, tady se hlavně jezdí, v zatáčkách i na rovině. Výsledek dokáže překvapit.
Napadlo vás někdy, proč jsou lidi tak fascinovaní starými Audi s pohonem všech kol Quattro? Mají dlouhé, pětiválcové motory vystrčené před přední nápravou, tak moc, že se před ně nevejde ani chladič, a chovají se jako kladivo na kolečkách. Přízeň fanoušků jistě nebude jen kvůli letité reklamy, kdy Audi vyjelo na můstek pro skoky na lyžích, něco skutečného za tím být musí.
Kolega Raphael Orlove se tomu podíval na zoubek v řidičské škole Tima O'Neila, mnohonásobného amerického šampiona v rallye, který nám nedávno názorně předváděl, jak správně brzdit na sněhu s ABS. Tentokrát se pod jeho dohledem postavilo proti sobě staré Audi 4000 S Quattro, tedy americká verze Audi 80, vedle novějšího Subaru Impreza. Obě auta měla stejné pneumatiky Yokohama a motory uložené podélně před přední nápravou.
Motor Imprezy je výrazně kratším navíc plochý a s o 70 koní vyšším výkonem. Její systém pohonu kol pracuje s otevřenými diferenciály a viskózní spojkou uprostřed. Audi má plně mechanickou čtyřkolku se středovým a zadním diferenciálem s manuálními uzávěrkami. Jak velkou roli ale bude hrát vyšší výkon za podmínek velice omezené adheze? Žádný, pokud se čtyřkolkou neumíte jezdit na sněhu.
Bylo by velice mylné domnívat se, že stačí pouze otočit volant a zašlápnout plyn do podlahy. Čtyřkolky bývají nedotáčivé a ani jedno z aut na videu není výjimkou. Proto se v jejich případě a za těchto podmínek používá technika impulzního řízení. Neznamená to, že se trhá volantem tam a zpět, jde o využití přenosu hmotnosti na přední nápravu při lehkém brzdění či ubrání plynu. Pak je teprve možno omezeným natočením volantu dát autu impulz k rotaci.
Tato technika funguje u všech aut, jen impuls potřebný k jejich roztočení má různou velikost. Subaru je značně vyváženější, tam opravdu stačí málo. Audi má dlouhý pětiválec s litinovým blokem opravdu daleko vpředu, je nevyvážené. V jeho případě je potřeba větší razance, protože má na směr jízdy poměrně silný vlastní názor. „Nestačí poprosit, musíte štěkat příkazy,” slyšíme na videu.
Zajímá vás onen výsledek? Mezi kužely byla obě auta úplně stejně rychlá. A při krátkém sprintu do kopce bylo Audi dokonce podstatně lepší. I přes to, že je tři dekády staré a o nějakých 70 koní slabší než Impreza. Zásluhu na tom samozřejmě měly uzavřené diferenciály, bez nich je za těchto podmínek velice obtížné využít dostupný výkon. Že by na fascinaci původním Quattrem přece jen něco bylo?
Podívejte se na to sami. A pokud by vás zajímal trochu více technický pohled na rozličné systémy pohonu všech kol, starší článek na toto téma je vám stále k dispozici.
V zatáčkách jsou si auta časem rovna, v přímce do kopce má mnohem slabší Audi navrch, ať už ho řídí kdokoli z obou pilotů. V každém případě je to krásná podívaná
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 3 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva