Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc
7.3.2019 | Mirek Mazal
Více jak metrák hmotnosti šetří oproti srovnatelnému řešení se dvěma spojkami nová převodovka LST. Řadit má přitom bleskově i přes několik rychlostí, jen je složitá jako rádio.
Zcela nový model Koenigsegg Jesko září v Ženevě nejen díky známému pětilitrovému osmiválci před zadní nápravou. Ten s pomocí dvou turbodmychadel a jednoho kompresoru produkuje výkon až 1 176 kW (1 600 koní), který posílá na zadní kola. U Koenigseggu nic až tak mimořádného, řeknete si, jeden komponent mezi motorem a koly ale mimořádný je - jde o inovativní převodovku s dvojsmyslným označením Light Speed Transmission (LST).
Můžete ji chápat jako lehkou a rychlou, ale také jako takovou, která řadí rychlostí světla. Všechno je tak trochu pravda, tvrdí alespoň zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg, který poodhalil detaily přenosu kvanta energie na silnici.
Firma si prý během vývoje nástupce Agery uvědomila, že dosud používaná dvouspojková převodovka by měla musela vážit zhruba 200 kilogramů, pokud by měla být schopná přenést točivý moment 1 491 Nm nového Jeska. To ale v okamžiku, kdy se Koenigsegg snaží ušetřit gramy kde může, představuje něco na způsob Bolta sprintujícího v pohorkách. Kvůli tomu se Švédové rozhodli raději vymyslet vlastní revoluční řazení.
Christian von Koenigsegg ji popsal poměrně stručně, přesto i tak je to fascinující čtení. Převodovka LST s devíti rychlostmi má osm akčních členů, osm tlakových snímačů a osm hydraulických spojek, z nichž jedna se používá pro elektronický diferenciál. Šest spojek slouží k jízdě vpřed, jedna zajišťuje jízdu vzad.
V převodovce jsou tři hřídele, na každé jsou dvě spojky. To umožňuje kombinovat tři páry převodů. Skříň tedy umí měnit přecházet mezi libovolnými převody bleskovou rychlostí, a to i v momentě, kdy má přeskočit několik rychlostí. To jej zásadně odlišuje od dvouspojek, které zvládají mít předem zařazenou pouze jednu další rychlost a když je „překvapíte”, dlouze tápou.
Setrvačník i spojka jsou zabudovány uvnitř převodovky. Vznikla tak převodovka, která včetně startéru váží pouze 90 kilogramů, což obrovská úspora oproti zmiňovaným 200 kg. Motor má současně při zařazeném neutrálu velmi nízkou setrvačnost danou na maximum odlehčenou klikovou hřídelí a ojnicemi. Točí se prý jako motor z Formule 1 a zní docela bláznivě.
Koenigsegg u modelu Jesko vyměnil dvouspojkovou převodovku za sofistikovanější a lehčí systém s devíti převody a osmi spojkami
Zdroj: Road and Track
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 7 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 20:57 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.17. 12:31 - Truck Daškam