Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc
7.3.2019 | Mirek Mazal
Více jak metrák hmotnosti šetří oproti srovnatelnému řešení se dvěma spojkami nová převodovka LST. Řadit má přitom bleskově i přes několik rychlostí, jen je složitá jako rádio.
Zcela nový model Koenigsegg Jesko září v Ženevě nejen díky známému pětilitrovému osmiválci před zadní nápravou. Ten s pomocí dvou turbodmychadel a jednoho kompresoru produkuje výkon až 1 176 kW (1 600 koní), který posílá na zadní kola. U Koenigseggu nic až tak mimořádného, řeknete si, jeden komponent mezi motorem a koly ale mimořádný je - jde o inovativní převodovku s dvojsmyslným označením Light Speed Transmission (LST).
Můžete ji chápat jako lehkou a rychlou, ale také jako takovou, která řadí rychlostí světla. Všechno je tak trochu pravda, tvrdí alespoň zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg, který poodhalil detaily přenosu kvanta energie na silnici.
Firma si prý během vývoje nástupce Agery uvědomila, že dosud používaná dvouspojková převodovka by měla musela vážit zhruba 200 kilogramů, pokud by měla být schopná přenést točivý moment 1 491 Nm nového Jeska. To ale v okamžiku, kdy se Koenigsegg snaží ušetřit gramy kde může, představuje něco na způsob Bolta sprintujícího v pohorkách. Kvůli tomu se Švédové rozhodli raději vymyslet vlastní revoluční řazení.
Christian von Koenigsegg ji popsal poměrně stručně, přesto i tak je to fascinující čtení. Převodovka LST s devíti rychlostmi má osm akčních členů, osm tlakových snímačů a osm hydraulických spojek, z nichž jedna se používá pro elektronický diferenciál. Šest spojek slouží k jízdě vpřed, jedna zajišťuje jízdu vzad.
V převodovce jsou tři hřídele, na každé jsou dvě spojky. To umožňuje kombinovat tři páry převodů. Skříň tedy umí měnit přecházet mezi libovolnými převody bleskovou rychlostí, a to i v momentě, kdy má přeskočit několik rychlostí. To jej zásadně odlišuje od dvouspojek, které zvládají mít předem zařazenou pouze jednu další rychlost a když je „překvapíte”, dlouze tápou.
Setrvačník i spojka jsou zabudovány uvnitř převodovky. Vznikla tak převodovka, která včetně startéru váží pouze 90 kilogramů, což obrovská úspora oproti zmiňovaným 200 kg. Motor má současně při zařazeném neutrálu velmi nízkou setrvačnost danou na maximum odlehčenou klikovou hřídelí a ojnicemi. Točí se prý jako motor z Formule 1 a zní docela bláznivě.
Koenigsegg u modelu Jesko vyměnil dvouspojkovou převodovku za sofistikovanější a lehčí systém s devíti převody a osmi spojkami
Zdroj: Road and Track
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 3 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 6 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:23 - PepaSFI
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda