Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu
2.9.2019 | Mirek Mazal
Stále přísnější emisní normy značně komplikují technikům automobilek práci na zejména sportovních vozech, kterým ubírají ohromné porce výkonu. Koenigsegg ale ví, kudy z toho ven.
Emisní normy stále utahují oprátku nad konvenční pohonnou technikou aut, proto by se mohlo zdát na místě připravit se na konec éry trvající už 143 let. V roce 1876 vynálezce Nikolas August Otto sestavil první spalovací motor poháněný benzínem a dnes jsou technologie schopné stejným způsobem generovat výkon i přes tisíc koní u aut vhodných na denní použití. Nejvýkonnější modely to mají v posledních letech hodně složité, jejich čest se ale snaží ze všech sil zachránit švédský Koenigsegg.
Severská automobilka navzdory stále přísnějším pravidlům EU vymýšlí stále nové, vysoce výkonné agregáty opírající se o originální inovace. Revoluční systémy dovedou zajistit bezkonkurenční dynamiku zároveň s ohledy na všechna přísná omezení produkce nežádoucích emisí.
Snad každé moderní auto má minimálně dva katalyzátory. Jeden se nachází hned za motorem a je určen pro studené starty, druhý, hlavní, je dále ve výfuku. Dvě překážky za sebou zpomalují tok plynů z válců, protože se trubkou nedostanou přímou cestou ven, ale musí překonat pár ekologických filtrů. Ve výsledku vozu chybí část výkonu, zejména pak v nižších otáčkách, ostřejší chuť do otáček a bezprostřední reakce na plynový pedál.
Švédové od roku 2004 přestali používat běžnou sestavu a techniku čisticí vzduch za studena uložili do zvětšené komory umožnující její obtok při vyšších otáčkách. Jakmile se tedy hlavní katalyzátor ohřeje na funkční teplotu, jdou plyny okolo toho menšího a čistí je až hlavní filtr. Moderní Koenigseggy tedy vedou výfukové nečistoty při nízkém zatížení přes malý katalytický konvertor a ve vyšším tempu se spaliny čistí pouze v tom klasickém čili hlavním, nikdy ne v obou zároveň. Kdysi převratný vynález dovoluje motoru získat náskok asi 100 koní proti konkurenci.
Technici byli spokojeni, ale hledali další možnosti. V roce 2011 byl švédské automobilce přiznán patent na další technologii, která byla použita v extrémní verzi Agera RS. Tentokrát výfukový systém používá obtokové ventily pro nasměrování výfukových plynů na menší konvertor, po zahřátí ústrojí se zahřeje i hlavní katalyzátor a uzavřené klapky nasměrují škodliviny ze spalovacích komor přímo do něj. Takové vedení zplodin prý vede k ještě pozoruhodnějšímu navýšení výkonu - přidává prý až 300 koní oproti stavu, kdyby bylo použito konvenční čištění spalin.
Jen díky tomu tak může osmiválcové biturbo Koenigesggu o objemu 5,0 litru generovat až 1 360 koní (1 000 kW) výkonu, což je na tak „malý” motor neobyčejně vysoké číslo. Celé řešení je přitom velmi jednoduché a vychází vstříc jak emisním normám, jak potřebám zákazníků.
Koenigsegg tímto způsobem zapracoval na vedení spalin z motoru
Nejnovější systém s obtokovými ventily používá Agera RS
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 9 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda