Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu

Stále přísnější emisní normy značně komplikují technikům automobilek práci na zejména sportovních vozech, kterým ubírají ohromné porce výkonu. Koenigsegg ale ví, kudy z toho ven.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu

2.9.2019 | Mirek Mazal

Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stále přísnější emisní normy značně komplikují technikům automobilek práci na zejména sportovních vozech, kterým ubírají ohromné porce výkonu. Koenigsegg ale ví, kudy z toho ven.

Emisní normy stále utahují oprátku nad konvenční pohonnou technikou aut, proto by se mohlo zdát na místě připravit se na konec éry trvající už 143 let. V roce 1876 vynálezce Nikolas August Otto sestavil první spalovací motor poháněný benzínem a dnes jsou technologie schopné stejným způsobem generovat výkon i přes tisíc koní u aut vhodných na denní použití. Nejvýkonnější modely to mají v posledních letech hodně složité, jejich čest se ale snaží ze všech sil zachránit švédský Koenigsegg.

Severská automobilka navzdory stále přísnějším pravidlům EU vymýšlí stále nové, vysoce výkonné agregáty opírající se o originální inovace. Revoluční systémy dovedou zajistit bezkonkurenční dynamiku zároveň s ohledy na všechna přísná omezení produkce nežádoucích emisí.

Snad každé moderní auto má minimálně dva katalyzátory. Jeden se nachází hned za motorem a je určen pro studené starty, druhý, hlavní, je dále ve výfuku. Dvě překážky za sebou zpomalují tok plynů z válců, protože se trubkou nedostanou přímou cestou ven, ale musí překonat pár ekologických filtrů. Ve výsledku vozu chybí část výkonu, zejména pak v nižších otáčkách, ostřejší chuť do otáček a bezprostřední reakce na plynový pedál.

Švédové od roku 2004 přestali používat běžnou sestavu a techniku čisticí vzduch za studena uložili do zvětšené komory umožnující její obtok při vyšších otáčkách. Jakmile se tedy hlavní katalyzátor ohřeje na funkční teplotu, jdou plyny okolo toho menšího a čistí je až hlavní filtr. Moderní Koenigseggy tedy vedou výfukové nečistoty při nízkém zatížení přes malý katalytický konvertor a ve vyšším tempu se spaliny čistí pouze v tom klasickém čili hlavním, nikdy ne v obou zároveň. Kdysi převratný vynález dovoluje motoru získat náskok asi 100 koní proti konkurenci.

Technici byli spokojeni, ale hledali další možnosti. V roce 2011 byl švédské automobilce přiznán patent na další technologii, která byla použita v extrémní verzi Agera RS. Tentokrát výfukový systém používá obtokové ventily pro nasměrování výfukových plynů na menší konvertor, po zahřátí ústrojí se zahřeje i hlavní katalyzátor a uzavřené klapky nasměrují škodliviny ze spalovacích komor přímo do něj. Takové vedení zplodin prý vede k ještě pozoruhodnějšímu navýšení výkonu - přidává prý až 300 koní oproti stavu, kdyby bylo použito konvenční čištění spalin.

Jen díky tomu tak může osmiválcové biturbo Koenigesggu o objemu 5,0 litru generovat až 1 360 koní (1 000 kW) výkonu, což je na tak „malý” motor neobyčejně vysoké číslo. Celé řešení je přitom velmi jednoduché a vychází vstříc jak emisním normám, jak potřebám zákazníků.


Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 1 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 01Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 2 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 02Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 3 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 03Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 4 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 04
Koenigsegg tímto způsobem zapracoval na vedení spalin z motoru

Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 5 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 05Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 6 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 06Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 7 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 07Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 8 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 08Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 9 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 09Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu - 10 - Koenigsegg pouziva dva nezavisle katalyzatory 10
Nejnovější systém s obtokovými ventily používá Agera RS

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.