Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč?
5.10.2018 | Mirek Mazal
Že je směs paliva se vzduchem po dopravení do válce motoru zapalována svíčkou, ví snad každý. Mercedesy ji ale zapalují hned pětkrát, jaký to má smysl?
Princip fungování benzinových motorů zůstává už po dekády neměnný, dílčí aspekty ale prochází prakticky nepřetržitým vývojem. Triky motorových inženýrů jakoby neznaly hranic a jediným přijatelným výsledkem bylo sladění všech čtyř pracovních cyklů k naprosté dokonalosti. Úpravy se tak nevyhýbají ani fungování automobilových svíček, na kterém zdánlivě není co vymýšlet.
Mercedes ale ukazuje, že je a v nejnovější generaci svých motorů používá řešení s názvem Multispark Ignition. Vtip tkví v počtu jednotlivých zapálení směsi přítomné ve válci, kdy každá ze zapalovacích svíček dá celkem pětkrát po sobě jiskru do směsi vzduchu s palivem. To vše v rámci jediné komprese a v průběhu jediné milisekundy. Smyslem je - jak snad u všech moderních úprav spalovacích motorů - zvýšení efektivity.
Němci sledují výhody takového nastavení hlavně v nízkých otáčkách motoru, neboť při nízkém zatížení je vhodnější mít ve válci co nejchudší směs. Při jejím použití ale dochází ve válci k tvorbě kapes s nízkou koncentrací paliva a pak může být složitější jedním tahem zapálit směs. Opakovaným zážehem lze zvětšit oblast prvotního zápalu, což uspíší hoření v celém objemu válce a zvyšuje konzistenci provozu na chudou směs.
Podle Mercedesu tato technologie spalování sama o sobě stačí na citelné zvýšení celkové účinnosti motoru. Výpočty automobilky ukázaly úsporu paliva o dva procentní body z celkové spotřeby, v kombinaci s vyšším tlakem přímého vstřikování pak o 4 %. To nemusí znít jako hodně, ale málo to opravdu není - například downsizing ze čtyřválce 1,2 na tříválec 0,9 znamená jen osmiprocentní úsporu a co je to za změnu. Vedle toho se čtyři procenta dosažená pouhým jiným fungováním svíček zdají být skoro zázrakem...
Fenske se pozastavil nad tím, proč Mercedes zapaluje směs ve válci pětkrát během jedné milisekundy
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 10 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova