Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč?

Že je směs paliva se vzduchem po dopravení do válce motoru zapalována svíčkou, ví snad každý. Mercedesy ji ale zapalují hned pětkrát, jaký to má smysl?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč?

5.10.2018 | Mirek Mazal

Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že je směs paliva se vzduchem po dopravení do válce motoru zapalována svíčkou, ví snad každý. Mercedesy ji ale zapalují hned pětkrát, jaký to má smysl?

Princip fungování benzinových motorů zůstává už po dekády neměnný, dílčí aspekty ale prochází prakticky nepřetržitým vývojem. Triky motorových inženýrů jakoby neznaly hranic a jediným přijatelným výsledkem bylo sladění všech čtyř pracovních cyklů k naprosté dokonalosti. Úpravy se tak nevyhýbají ani fungování automobilových svíček, na kterém zdánlivě není co vymýšlet.

Mercedes ale ukazuje, že je a v nejnovější generaci svých motorů používá řešení s názvem Multispark Ignition. Vtip tkví v počtu jednotlivých zapálení směsi přítomné ve válci, kdy každá ze zapalovacích svíček dá celkem pětkrát po sobě jiskru do směsi vzduchu s palivem. To vše v rámci jediné komprese a v průběhu jediné milisekundy. Smyslem je - jak snad u všech moderních úprav spalovacích motorů - zvýšení efektivity.

Němci sledují výhody takového nastavení hlavně v nízkých otáčkách motoru, neboť při nízkém zatížení je vhodnější mít ve válci co nejchudší směs. Při jejím použití ale dochází ve válci k tvorbě kapes s nízkou koncentrací paliva a pak může být složitější jedním tahem zapálit směs. Opakovaným zážehem lze zvětšit oblast prvotního zápalu, což uspíší hoření v celém objemu válce a zvyšuje konzistenci provozu na chudou směs.

Podle Mercedesu tato technologie spalování sama o sobě stačí na citelné zvýšení celkové účinnosti motoru. Výpočty automobilky ukázaly úsporu paliva o dva procentní body z celkové spotřeby, v kombinaci s vyšším tlakem přímého vstřikování pak o 4 %. To nemusí znít jako hodně, ale málo to opravdu není - například downsizing ze čtyřválce 1,2 na tříválec 0,9 znamená jen osmiprocentní úsporu a co je to za změnu. Vedle toho se čtyři procenta dosažená pouhým jiným fungováním svíček zdají být skoro zázrakem...


Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč? - 1 - Mercedes svicky Multispark ignition 01Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč? - 2 - Mercedes svicky Multispark ignition 02Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč? - 3 - Mercedes svicky Multispark ignition 03Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč? - 4 - Mercedes svicky Multispark ignition 04Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč? - 5 - Mercedes svicky Multispark ignition 05Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč? - 6 - Mercedes svicky Multispark ignition 06
Fenske se pozastavil nad tím, proč Mercedes zapaluje směs ve válci pětkrát během jedné milisekundy

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.