Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motory Mercedesu dnes zapalují palivo ve válci hned pětkrát rychle po sobě. Proč?
5.10.2018 | Mirek Mazal
Že je směs paliva se vzduchem po dopravení do válce motoru zapalována svíčkou, ví snad každý. Mercedesy ji ale zapalují hned pětkrát, jaký to má smysl?
Princip fungování benzinových motorů zůstává už po dekády neměnný, dílčí aspekty ale prochází prakticky nepřetržitým vývojem. Triky motorových inženýrů jakoby neznaly hranic a jediným přijatelným výsledkem bylo sladění všech čtyř pracovních cyklů k naprosté dokonalosti. Úpravy se tak nevyhýbají ani fungování automobilových svíček, na kterém zdánlivě není co vymýšlet.
Mercedes ale ukazuje, že je a v nejnovější generaci svých motorů používá řešení s názvem Multispark Ignition. Vtip tkví v počtu jednotlivých zapálení směsi přítomné ve válci, kdy každá ze zapalovacích svíček dá celkem pětkrát po sobě jiskru do směsi vzduchu s palivem. To vše v rámci jediné komprese a v průběhu jediné milisekundy. Smyslem je - jak snad u všech moderních úprav spalovacích motorů - zvýšení efektivity.
Němci sledují výhody takového nastavení hlavně v nízkých otáčkách motoru, neboť při nízkém zatížení je vhodnější mít ve válci co nejchudší směs. Při jejím použití ale dochází ve válci k tvorbě kapes s nízkou koncentrací paliva a pak může být složitější jedním tahem zapálit směs. Opakovaným zážehem lze zvětšit oblast prvotního zápalu, což uspíší hoření v celém objemu válce a zvyšuje konzistenci provozu na chudou směs.
Podle Mercedesu tato technologie spalování sama o sobě stačí na citelné zvýšení celkové účinnosti motoru. Výpočty automobilky ukázaly úsporu paliva o dva procentní body z celkové spotřeby, v kombinaci s vyšším tlakem přímého vstřikování pak o 4 %. To nemusí znít jako hodně, ale málo to opravdu není - například downsizing ze čtyřválce 1,2 na tříválec 0,9 znamená jen osmiprocentní úsporu a co je to za změnu. Vedle toho se čtyři procenta dosažená pouhým jiným fungováním svíček zdají být skoro zázrakem...
Fenske se pozastavil nad tím, proč Mercedes zapaluje směs ve válci pětkrát během jedné milisekundy
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 6 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 9 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva