Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takhle dopadne Wankelův rotační motor, pokud se o něj nepečuje správně
30.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rotační motory vyžadují specifický přístup, za který vás bohatě odměňují. Nepřistoupíte-li ale na pravidla hry, snadno vás „sežerou zaživa“.
Rotační motory jsou dnes bohužel mrtvou, ale i díky tomu kultovní záležitostí. Vděčí za to především svým specifickým vlastnostem - s lehkostí se točí pomalu až do nebes, vyznačují se působivým zvukovým doprovodem, prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem k své velikosti, hmotnosti a zdvihovému objemu.
To je ale jen jedna strana mince. Vedle svých funkčních nevýhod zároveň vyžadují i specifický přístup, které je třeba dodržovat dnes a denně. Pokud totiž na pravidla hry nepřistoupíte, bude vás to stát nemalé peníze, které navíc budete pouštět z rukou častěji než u motorů s klasickými písty.
Dnes vám můžeme ukázat případ opravdu zanedbaného rotačního motoru. Jde o Wankel 13B-REW, který se montoval pod kapotu kupé RX-7 třetí generace. Na rozdíl od novějšího agregátu 13B-MSP z Mazdy RX-8 tedy nešlo o atmosféru, místo toho bylo možné počítat s dvojitým přeplňováním a tedy výkonem pohybujícím se v závislosti na verzi a datu výroby mezi 255 a 280 koňmi.
Mezi fanoušky Wankelu patří toto provedení mezi ta cennější, čemuž napovídá i cena. Zatímco za novější jednotku s 231 koňmi můžete v dobrém stavu požadovat i 40 000 Kč, dvourotorová jedna-trojka z Mazdy RX-7 se pod dvojnásobek této sumy neprodává. Vrcholem nabídky je pak dvoulitrový třírotor 20B, ten ale prakticky není k sehnání. A pokud ano, rovnou si kvůli jeho pořízení odoperujte ledvinu či jiný orgán.
My se ale vrátíme zpět k poškozenému agregátu, který pochází z Mazdy RX-7 z roku 1998. Jde tedy o sedmou sérii, která již disponovala výkonem 265 koní. Podle uživatele Instagramu s přezdívkou irish_rotary měl motor projít generálkou, nicméně k jeho nastartování prý nikdy nedošlo. Místo toho zůstal bez hnutí pod kapotou po dlouhých pět let. Po tu dobu na něm přitom zaúřadovala především koroze.
Z tohoto popisu je ale zjevné, že předchozí majitel motoru neřekl tomu novému celou pravdu. Motor je opravdu zbědovaný a na jednom z obrázků je rotor pokrytý olejovou kaší, která vzniká zapečením oleje a vody. Pokud motor byl opravdu zgenerálkován, pak se tak stalo buď dlouho před posledním startem, byl špatně složen nebo při opravě dostal prasklý díl. Ať tak či onak, někdo ignoroval jeho nezdravé projevy až do téměř naprostého zničení.
Motor musel být používán ve značně neoptimálním stavu, kvůli čemuž se začal přehříval. Dovnitř se tak dostala voda, zatímco ven se dral dým. Veškeré indicie (mimo jiné podivně rozmístěná rez a jiné nečistoty či stále ještě viditelné stopy pohybu rotoru na ironech) k této variantě vedou. Náprava přitom rozhodně nebude levná, i když nový majitel jí hodlá podstoupit. Připravit se ale nejspíše bude muset na výměnu všeho stran rotorů a možná také kliky.
Vše závisí především na příčině poškození, nicméně pokud byl jeden z komponentů prasklý, mohlo dojít za běhu k vychýlení rotoru a tedy k obroušení dalších částí jednotky. Apexy a veškeré těsnící lišty a pružinky jsou pak minimálně zarezlé, v horším případě ještě zapeklé. To již není na vyčištění, ale na koupi nových. Jak jsme tedy zmínili v úvodu, pokud se k Wankelu nechováte hezky, začne se projevovat jako hodně drahá a nevyzpytatelná milenka...
Takhle vypadá Wankel, o který se někdo zrovna moc dobře nestaral...
...a takto by vypadat měl, tedy minimálně po repasi, kterou už měl mít za sebou
Zdroj: irish_rotary@Instagram
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před hodinou - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch