Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší zavěšení kol? Tento systém zatočí s náklony karoserie a ještě sníží spotřebu
5.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Moderní SUV dokáží až neuvěřitelným způsobem popírat své fyzické rozměry a hmotnost. Velmi daleko to dotáhlo Audi u svého SQ7, i díky tomuto systému.
Sportovně užitkové Audi SQ7 se pyšní parametry nejrychlejších automobilů, 4,0 V8 s dvojicí turbodmychadel dává vozu zrychlení pod pět sekund a do omezovače rychloměr doslova narazí při 250 km/h. Nesmíme ale zapomenout, že mluvíme o velkém SUV s těžkým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou, což hraje zásadní roli v konečné váze. Pohotovostní hmotnost dosahuje 2 345 kg, resp. 2 405 kg u 7místné verze.
Tvůrci nejsilnějšího dieselového SUV na trhu chtěli novému motoru s elektrickým přeplňováním sekundovat podobně schopným podvozkem. Výzvou bylo eliminovat náklony karoserie a řešením aktivní podvozkové prvky s prediktivním řízením. Na detaily se podíval náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, a tak vám nyní lépe než kdy dříve můžeme přiblížit, jak toto řešení funguje.
Audi používá elektronicky ovládané stabilizátory založené na elektromechanickém principu, na každé nápravě je jeden. Každý z nich je rozdělen na dvě poloviny, které spojuje malý elektromotor poháněný elektrickým obvodem 48 V s třístupňovou planetovou převodovkou. Motorek uprostřed umí na hrbolaté cestě stabilizátory rozpojit, aby nedocházelo k přenosu otřesů z jedné strany na druhou. Systém navíc dokáže rekuperovat kinetickou energii a využívat nekvalitní cesty k generování elektřiny a tím i snížení spotřeby paliva.
Naopak při rychlé jízdě přítomný elektromotor aktivně vyvíjí točivý moment, který otáčí poloviny stabilizátoru proti sobě. Výsledkem je účinnější potlačování náklonů karoserie. Podstatou je zabránění ponoření vnější strany vozu a tím vyrovnání auta do vodorovné polohy. Řídicí jednotka stabilizátorů funguje prediktivně. Podle rychlosti a natočení volantu předem nastavuje parametry tak, aby k náklonům ani nemohlo dojít.
Současně je tímto způsobem v reálném čase upravováno chování auta z hlediska nedotáčivosti a přetáčivosti. Pokud je přední stabilizátor tužší než zadní, přenáší se tlak při zatáčení na přední vnější kolo a auto se stává nedotáčivým. V opačné situaci je zase více zatíženo zadní kolo a ke slovu přichází přetáčivost. Úprava tuhosti mezi nápravami pomáhá přizpůsobit chování auta podle informací ze stabilizačního systému a tím je dosahováno neutrálního chování.
Zní to vše komplikovaně, v praxi to ale funguje. Stačí se podívat na to, jak si SQ7 vedlo na Nordschleife. A nebo v našem někdejším testu...
Elektromechanické stabilizátory Audi pomocí motorku vyrovnávají náklony, systém navíc dokáže rekuperovat kinetickou energii. Z SQ7 tak dělají až zázračně se projevující SUV
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 minutami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda