Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají

První karbonová kola Koenigseggu byla ryze funkční, jejich druhá generace přidává i design. Jsou jedinečná, stejně jako jejich cena.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají

26.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

První karbonová kola Koenigseggu byla ryze funkční, jejich druhá generace přidává i design. Jsou jedinečná, stejně jako jejich cena.

Švédská automobilka Koenigsegg byla vůbec první na světě, kdo s názvem Aircore pro své vozy začal vyrábět dutá karbonová kola se silniční homologací. Vyvinula je sama a výsledky byly obdivuhodné - karbonové kolo bylo lehčí a pevnější než klasické kolo z hliníkové slitiny. Jejich nevýhodou bylo, že nebyla zrovna pohledná, že vypadala, jako by při jejich vývoji designéři nepřišli ke slovu.

To mělo dobrý důvod - design opravdu do jejich výroby nepromlouval, všechno bylo podřízeno funkci. Podle Christiana von Koenigsegga bylo potřeba napřed kolo zvládnout perfektně technicky a až poté bylo možno přemýšlet nad jeho vzhledovými aspekty. Ta chvíle přišla s vývojem kol pro model Regera, která jsou také karbonová a dutá, ovšem dbá se u nich i na vzhled. Regera má také na přední nápravě větší část hmotnosti než Agera kvůli bateriím, takže její přední kola i pneumatiky jsou o palec širší než u předchůdce.

Tvar, který trochu připomíná tři spojené kruhy, by podle šéfa automobilky nebylo možné udělat z hliníku. Některé části by byly buď příliš těžké, pokud by byly plné, anebo příliš slabé, kdyby byly duté. S karbonem ale takovéhoto tvaru docílit lze. „S dutým karbonem můžete přemýšlet úplně jinak,” říká na adresu rozdílů mezi hliníkem a karbonem při vývoji kol Christian von Koenigsegg.

Podle jeho dalších slov jsou nová kola, třebaže je u nich kladen velký důraz na design, stejně špičková jako ta starší, mají stejné vlastnosti. Jsou prostě „jen” atraktivnější, a to díky vzhledu, který nelze efektivně opakovat u kol z tradičnějších materiálů.

Jsou zkrátka výjimečná, což ale tak nějak očekáváte, když se bavíme o nejdražších kolech pro sériově vyráběné osobní auto vůbec. Pochopitelně, s Regerou je dostanete v ceně, pokud ale z jakéhokoli důvodu budete potřebovat novou sadu, připravte si v přepočtu asi 1,25 milionu Kč. To aby si člověk už dával pozor na obrubníky...


Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 1 - Koenigsegg karbonova kola Regera 01Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 2 - Koenigsegg karbonova kola Regera 02Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 3 - Koenigsegg karbonova kola Regera 03Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 4 - Koenigsegg karbonova kola Regera 04Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 5 - Koenigsegg karbonova kola Regera 05Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 6 - Koenigsegg karbonova kola Regera 06Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají - 7 - Koenigsegg karbonova kola Regera 07
Karbonová kola Regery jsou hezčí, ale stále stejně dobrá. A také velmi drahá...

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.