Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná

Kdybyste zatoužili po evropském autě s kompresorem, dnes už skoro nemáte po čem sáhnout, i když v USA pro změnu téměř neexistuje výkonný vůz s turbem. Proč takové rozdíly?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná

16.8.2019 | Petr Prokopec

Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdybyste zatoužili po evropském autě s kompresorem, dnes už skoro nemáte po čem sáhnout, i když v USA pro změnu téměř neexistuje výkonný vůz s turbem. Proč takové rozdíly?

O rozdílech mezi turbodmychadlem a kompresorem jsme se v minulosti rozepsali nejednou. Obě formy přeplňování mají své klady i zápory, přičemž první zmíněná je momentálně výrobci značně favorizována. Není to překvapivé, neboť vývoj je diktován hlavně stále přísnějšími limity spotřeby. S jejich plněním si přitom daleko více rozumí turbo, neboť využívá odpadní energii motoru a tím navyšuje jeho efektivitu. Nevýhodou však je, že potřebný zvýšený tlak ve výfuku nepřichází ihned po stlačení plynového pedálu, ale s jistým zpožděním zhoršujícím bezprostřednost reakcí.

Kompresory v tomto ohledu fungují zcela odlišně, jejich roztočení má na starosti samotná pohonná jednotka, s níž jsou spojeny řemenem či řetězem. Spolu s vytvářením výkonu jej současně i konzumují, což snižuje celkovou efektivitu. Navíc je třeba počítat s vícero pohyblivými součástmi, na druhou stranu je ale nárůst plnění lineární a koresponduje s nárůstem otáček.

Z logiky věci tedy vyplývá, že turba jsou ideálem při honbě za co nejnižší spotřebou a emisemi. Výrobci by je tedy měly využívat zejména u masové produkce, zatímco okrajové sporťáky by poháněl kompresor spojený s intenzivnějšími řidičskými zážitky. Kupodivu se tak ovšem neděje, tedy alespoň při pohledu na evropskou či japonskou produkci. Pokud ovšem zamíříme do Spojených států, můžeme si mezi kompresorem přeplňovanými muscle cars vybírat plnými hrstmi - turbem přeplňované výkonné auto z USA je dnes raritou.

Každá značka má svůj vlastní důvod, proč upřednostnila řešení přeplňování, jež se aktuálně již moc nenosí. Ford kupříkladu zmiňuje onu okamžitou odezvu plynového pedálu, stejně jako možnost dosažení vyšších otáček. Kromě toho zde máme i jistý ohled na minulost - minulá generace párovala osm válců taktéž s kompresorem a zákazníci byli nadšení. Nebyl tedy jediný důvod, proč zavedenou koncepci měnit. Existují ale i ryze technické důvody.

„Kompresor se velmi dobře vejde do motorového prostoru zaplněného osmiválcem. Zkusit napěchovat před takovou jednotku turbo je velmi obtížné. Máte málo prostoru a věci se velmi rychle zkomplikují,“ osvětluje pro změnu důvody konkurenčního koncernu General Motor Jordan Lee, šéf vývoje pohonných jednotek. I on ale zároveň dodává, že také pro něj je prioritou odezva na plyn, stejně jako plošší křivka točivého momentu.

Lee zároveň uvádí, že třeba motor LT5 použitý v Chevroletu Corvette ZL1 ve skutečnosti produkuje 843 koní, nicméně v technické dokumentaci svítí výkon o 100 koní nižší - daný rozdíl totiž připadá právě na pohon kompresoru. Po stránce cenové však již GM nevidí v té či oné koncepci až takové benefity. Tedy s jediným rozdílem - turbům se nyní s ohledem na větší dodávky věnuje více firem, hlavně ve spojení s menšími objemy jsou tak levnější.

S tím až tak úplně nesouhlasí Chris Cowland, který má na starosti vývoj pohonných jednotek pro koncern Fiat Chrysler Automobiles. Dle jeho názoru je kompresor třikrát dražší než dvojice turbodmychadel, a to se bavíme jen o samotných komponentech. Přesto však FCA zůstává u výkonných aut „šneku“ věrné, asi nejtypičtějším takovým vozem je Demon, který se ostatně kompresorem přímo chlubí.

Právě dominantní projev byl dle Cowlanda jedním z důvodů, proč Dodge zvolil tuto formu přeplňování. O druhém jsme se dnes již několikráte zmiňovali, jde o ony okamžité reakce motoru na plyn. Do třetice tu pak máme zvukový doprovod, neboť automobilka hodlala co nejvíce dostát typickému soundtracku amerických atmosférických osmiválců. Ten netvoří jen mohutné dunění, ale i hvízdot kompresoru.

„Chtěli jsme vytvořit motor, který bude mít dominantně kvílející sání. Spousta lidí si myslí, že jde o zvuk způsobený špatně nasazeným řemenem, ale tak tomu není. Stojí za ním záběr rotorů a pulzy vycházející ze sacího traktu před vůz. Proto, když se k vám takové auto blíží, nejprve slyšíte hvízdání, a jakmile vás předjede, zní jako V8,“ popisuje charakter pohonné jednotky Cowland s tím, že i v tomto případě si kompresor bere asi 100 koní.

Nejde o jedinou „oběť“, další musí učinit majitel v rámci komfortu. S kompresory je totiž spojeno také značné navýšení teplot, motor tak v plném zápřahu vyžaduje dodatečné chlazení, k čemuž je využívána klimatizace.

Výhody kompresoru jsou tedy z řidičského pohledu naprosto jasné, u evropských automobilek ale nemají šanci převážit kvůli místním striktním limitům normované spotřeby resp. emisí CO2. Americké automobilky nejsou tak spoutané pravidly, a tak si u výkonných modelů mohou dovolit jít za lepšími odezvami, lepším zvukem a snazším řešením z prostorového hlediska, i přes vyšší spotřebu, která zákazníky takových aut až ta nepálí. Proto vítězí kompresory, i když daní za za ně je menší provozní efektivita. Pokud by vám toto smýšlení bylo blízké, v Evropě máte prakticky smůlu, kompresory tu zabíjí a brzy jistě zcela zabila honba za co nejnižší papírovou spotřebou napříč všemi automobilovými segmenty.


Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 1 - Muscle Cars a kompresor 01Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 2 - Muscle Cars a kompresor 02Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 3 - Muscle Cars a kompresor 03
Ford u vrcholného Mustangu GT500 i nadále využívá kompresor...

Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 4 - Muscle Cars a kompresor 04Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 5 - Muscle Cars a kompresor 05Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 6 - Muscle Cars a kompresor 06
...stejně jako je s touto formou přeplňování spojen Chevrolet Camaro ZL1

Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 7 - Muscle Cars a kompresor 07Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 8 - Muscle Cars a kompresor 08Technici vysvětlili, proč výkonná auta z USA nemají turba, když EU je jich plná - 9 - Muscle Cars a kompresor 09
Stranou pak nezůstává ani Dodge Demon. V USA se téměř nevyrábí extrémně výkonné auto s turbem, i když v Evropě se

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.