Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik popsal, zda střílení z výfuku pomáhá, nebo škodí výkonu motoru auta
28.10.2019 | Mirek Mazal
Rány z výfuku při řazení nahoru mají automobiloví nadšenci rádi. Existuje pro ně ale nějaké technické opodstatnění, nebo se jedná jen o prázdnou show?
Výfuky sportovně laděných verzí moderních aut rády způsobují praskání, které lze někdy připodobnit i ke střelbě. Je až pozoruhodné, že v době stále striktnějších předpisů týkajících se hluku pouštějí výrobci na trh vozy jako Mercedes-AMG A45, Audi RS3 nebo třeba Hyundai i30 N, které dokáží při přeřazení při ostré akceleraci až děsit okolí.
Automobiloví nadšenci je obvykle mají rádi, neboť zvyšují emotivní prožitek z jízdy. Mají ale nějaké rozumné technické opodstatnění? Přesně na tuto otázku se zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a popsal, co za nimi stojí.
Odpověď není jednoznačná, neboť tyto zvuky mohou mít své racionální zdůvodnění, často ale bývají naprosto falešné, jako ostatně mnoho jiných věcí v dnešním automobilovém průmyslu. Například Hyundai v nejsilnějších specifikacích N střílí koncovkami během řazení v důsledku snah o potlačení zpomalené odezvy přeplňovaného motoru. Za normálních okolností se do válců při ubrání plynu palivo vůbec nevstřikuje a navíc je uzavřena sací klapka. Ve výfuku tak není dostatečný tlak, turbo se zpomaluje a přestává čerpat vzduch do sání. Po opětovném otevření sací klapky chvíli trvá, než se turbo opět roztočí a tím vzniká tzv. turbolag.
Existují různé způsoby jeho potlačení, Porsche třeba v určitém režimu nechává otevřenou sací klapku. Hyundai si zase vzalo inspiraci u tzv. antilag systémů používaných u „starých” turbomotorů. Při ubrání plynu stále do válců dodává palivo a směs zapaluje až dlouho za horní úvratí pístu. V tu chvíli už je otevřený výfukový ventil a hořící směs expanduje mimo válec. Tím se vytváří dostatečný tlak ve výfukovém potrubí, jenž drží turbodmychadlo v otáčkách, následkem je pak pro okolí slyšitelná exploze projevující se oním praskáním či střelbou.
Funkční nastavení Hyundai baví svým projevem, nejhlasitější „palba” probíhá ve sportovním režimu, kdy se elektronika doopravdy snaží pečlivě zamaskovat problém s reakcemi plynového pedálu při řazení převodových rychlostí. Původ opatření najdeme u závodních speciálů sestavených čistě kvůli ukrajování setin sekundy mezi startem a cílovou páskou. Závodníci potřebují okamžitě dostupný plný výkon ve všech situacích, proto inženýři vývojem došli k pozdnímu spalování s hlasitou odezvou.
Ne všechna auta ale „střílí” z podobných příčin. Častější je použití podobného řešení zapálení směsi bez jakéhokoli technického opodstatnění, tedy kvůli zvuku samému. I takové nadšence potěší, jejich skutečný přínos jízdě je ale nulový. Za všechny může být uveden Jaguar F-Type R, který nepotřebuje udržovat roztočené turbo, jelikož žádné nemá. S kompresorem jeho výfuk praská jen proto, že je to „cool”, pro nic jiného, technickým pozitivem budiž jen to, že takové nastavení ničemu neškodí, na životnost motoru nebo výfuku nemá vliv.
Hyundai ve verzích N střílí z výfuku jako následek snah o omezení prodlevy turbomotoru, o mnoha dalších autech dělající totéž to říci nelze
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 24 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22