Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru
14.8.2019 | Petr Prokopec
Zdánlivě zbytečná akce má mnohem větší smysl, než se zdá. Mnozí pochybují, zda je tento motor nové Toyoty Supra vůbec hoden už kvůli možnostem úprav. Technik ale nyní říká že zvládne i 1 000 koní se sériovým blokem.
Představení nové generace Toyoty Supra rozhodně nedopadlo tak, jak si japonská automobilka asi plánovala. Ta přivedla kultovní sporťák na trh po takřka dvou dekádách čekání, a to jen díky spolupráci s BMW. Ani jedna ze stran se touto skutečností netajila, zároveň však bylo soustavně zmiňováno, že oba vozy od sebe bude odlišovat mnohem více než jen střecha, která je v jednom případě plátěná skládací a ve druhém pevná z kovu. Po premiéře v Detroitu se ale v plné nahotě ukázalo, že realita tak růžová nebude.
Odbornou i laickou veřejnost dráždí především dvě věci. Tou první je interiér, který až příliš nápadně připomíná, že nepochází z japonských skladů, ale téměř bezvýhradně z těch německých. Mohlo by se zdát, že jde o výhru, neboť v podstatě získáváte komponenty BMW za ceny Toyoty, nicméně zejména tradičním zákazníkům v autě schází jistá japonská osobitost. Stejně jako je pohřešována i manuální převodovka, neboť jedinou volbou se stal osmistupňový automat.
Druhou oblastí, do které směřují největší porce kritiky, je motorový prostor. Původně se totiž spekulovalo, že Supra dostane odlišnou pohonnou jednotku, než jakou disponuje BMW Z4. Mělo se sice jednat o hybridní ústrojí, v tomto případě ale kupodivu přítomnost elektrického agregátu nevadila tak jako třílitrový šestiválec z produkce BMW, jenž se nakonec pod kapotou objevil. Řada lidí totiž došla k názoru, že se vlastně jedná o podřadný agregát - legendární motor 2JZ předchozí generace byl značně předimenzovaný a bylo možné jej relativně snadno upravit na výkony o mnoho set koní vyšší. Něco takového o moderních jednotkách BMW známo není.
Znovu bychom mohli mluvit o skutečnosti, že mnichovskou techniku získáváte za menší peníze, než by tomu bylo ve spojení s logem BMW, to ale stoprocentně odpůrce páté generace kultovního sporťáku neutěší. Co by však mohlo jejich názor alespoň nahlodat, když už ne zvrátit, to je nové video týmu Papadakis Racing. Ten se věnuje závodům v driftování, přičemž se Suprou má velké plány - rozhodl se jí totiž vyladit na 1 000 koní.
Aby tak mohl učinit, musel nejprve rozložit sériový motor a zjistit jeho aktuální konstrukci. Šéf stáje a hlavní technik Steph Papadakis nás celým procesem provádí a díky tomu zazní i skutečnosti, které mohou být pro odpůrce tohoto agregátu prozřením. Jeho uzavřený design totiž vede k daleko větší robustnosti, stejně jako zesílené hřídele či písty. Blok motoru je tedy schopen zvládnout daleko vyšší výkon než standardních 340 koní, a to bez nutnosti výměny spodní části pohonné jednotky.
Pochvalu si zaslouží rovněž instalace olejového chladiče na pravou stranu motoru, díky čemuž není potřeba zbytečných hadic. Kvůli vylepšené efektivitě turbodmychadla pak byly svody integrovány do vnitřní části agregátu, načež je pohonná jednotka velmi dobře přístupná. Nicméně zároveň je spojena i s jistými servisními nočními můrami, kupříkladu rozvodový řemen je na zádi jednotky - opravy jsou tak mnohem náročnější.
Obtížně dosažitelný je rovněž termostat, zatímco na sání s integrovaným mezichladičem byl ve větší míře použit plast. Takové komponenty ovšem nezvládají vyšší tlaky, jež jsou s navyšováním výkonu nezbytně spojené. Je tedy více než jasné, že zrovna tento díl skončí v koši a bude nahrazen novým. Jde však jen o malou oběť v honbě za vysokými výkony, jenž vlastně nikdo u tohoto motoru nečekal. Jak se tedy zdá, nová Supra až tak špatná být nemusí a na svého předchůdce možná naváže lépe, než se dosud čekalo.
Motor BMW pod kapotou Toyoty Supra nakonec zjevně nebude tak nemožný, jak kritika naznačovala
Zdroj: PapadakisRacing@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 38 minutami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 2 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 3 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 5 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz