Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik vysvětlil, jak SUV Mercedesu dokáže vyjet až stoprocentní stoupání
12.8.2019 | Mirek Mazal
Naprostá většina aut, která si dnes říká SUV, má k prapůvodnímu významu tohoto slova blízko asi jako New York k Hošticím. Výjimky naštěstí ještě existují, tato je zcela mimořádná.
Největší předností Mercedesu třídy G je kombinace jeho konzervativního vzhledu s tradičními vlastnostmi sportovně užitkových aut. Hranatý model v nejnovější verzi W463 stále nabízí komfortní cestování po silnici zároveň s výbornými možnostmi v terénu. Prapůvodní smysl SUV je dnes většinou upozaděn, ale ve Stuttgartu na tohle využití zdaleka nezapomněli.
Třída G dokáže dojet do cíle po dálnici stejně jako extrémním terénem. V rámci svých neobyčejných schopností se až 584koňové SUV s pohonem obou náprav dokáže vyšplhat až do stoprocentního stoupání. Nevšední dovednosti si všiml náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a vysvětlil, co za ní stojí.
Nejprve je třeba si vysvětlit základní pojmy. Zmínka o stoprocentním převýšení může vytvářet dojem jízdy po kolmé stěně, tak to ale není. Procentuální převýšení značí, že při změně pozice o 100 metrů v kolmém průmětu k zemi (tj. nikoli na stometrové dráze) auto překoná nadmořskou výšku v udávaných procentech. Dvacetiprocentní převýšení tedy značí překonaných 20 metrů nadmořské výšky při přesunu o 100 metrů rovnoběžně k povrchu země a to stoprocentní tedy znamená změnu nadmořské výšky o 100 metrů.
Jinak řečeno, představte si tedy pravoúhlý trojúhelník se dvěma odvěsnami o délce 100 metrů - po jeho přeponě pak musíte jet, abyste dosáhli 100% převýšení. Že to znamená stoupání v uhlu 45 stupňů, jistě nemusíme dodávat, i to je na na poměry dnešních silničních aut vážně extrém.
„Primárním cílem vývoje bylo redefinovat kvalitu pohybu na silnici i mimo ni. Tento cíl byl dosažen: nová třída G má lepší výkon v terénu, zatímco na silnici je výrazně pohyblivější, dynamičtější a pohodlnější než předchůdce,“ tak o novém Géčku mluví samotná automobilka. A off-roadové schopnosti W463 ráda předvádí - adrenalinové výjezdy fungují reklama jako výborně, i když takové možnosti v běžné praxi využije málokdo.
Třída G stále s klasickým žebřinovým rámem a uzávěrkami všech diferenciálů dovoluje překonat prudké stoupání především zásluhou vyváženosti celé stavby. Bez správného rozložení hmotnosti mezi nápravy by se SUV mohlo převrátit na střechu, nebo by se prostě nevyšplhalo na vrchol, ať by zbytek techniky byl řešen jakkoli.
Překonání gravitačních sil vyžaduje kromě vhodného rozložení hmotnosti i řadu dalších dostatečně dimenzovaných prvků - základem jsou výkonný motor, odolná převodovka schopná zvládnout intenzivní zatížení a pohon obou náprav zajišťující rovnoměrné rozdělení točivého momentu. Bez toho by znovu hrozilo převrácení.
Všechny výše uvedené předpoklady by pak mohly být k ničemu bez kvalitních pneumatik. Výrobce doporučuje italské Pirelli Scorpion All Season - méně adhezivní či méně odolné obutí by samo o sobě bránilo využití ostatních předpokladů pro výjezd neobyčejně strmého kopce. Vzorek a především materiál a konstrukce gum jsou v silném záběru všech kol nuceny překonat možný prokluz i sílu táhnoucí auto ze svahu dolů.
Sériové prodávaný Mercedes G má ve výbavě pochopitelně všechno zmíněné, proto se může dívat na konkurenci nadhledem z vrcholu prudké hory, na kterou vyjel klidně překonání stoprocentního stoupání. Jak takový kousek vypadá v praxi, můžete vidět níže, ale opatrně s tím - slabším náturám by se z některých pohledů mohla snadno zatočit hlava.
Mercedes-Benz třídy G používá mix fyzických vlastností a schopné techniky k překonání stoupání až v úhlu 45 stupňů
A dokáže vyjet opravdu hodně strmé svahy
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva