Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik vysvětlil, proč není možné použít motor z F1 v silničním autě
15.7.2019 | Mirek Mazal
Formule 1 pohánějí ty nejlepší motory planety, a tak vyloženě lákají k nasazení do silničních sporťáků. Žádný ale skutečný motor z F1 nepoužívá a vlastně ani používat nemůže.
Očekávaný Aston Martin Valkyrie se veřejnosti ukázal o víkendu na okruhu v Silverstone, jeho úhlavní konkurent Mercedes-AMG One se zatím snaží vypořádat s předpisy Evropské unie. Oba vozy jsou velmi blízké Formuli 1, soutěžní monoposty připomíná mnohá použitá technika včetně pohonných jednotek, ani v jednom případě ale auta nepoužívají původní pohonné jednotky z F1, navzdory proklamacím naznačujícím opak.
Osazení motorové jednotky F1 do běžného automobilu zní jako snadná cesta k vysokému výkonu, ale celý proces je spojen s mnoha překážkami, jak vysvětluje technik Mike z Drive Tribe. Prvním problémem je spuštění agregátu, protože vzhledem k jeho konstrukci nelze motor formule nahodit jednoduchým otočením klíčku. Minimální tolerance způsobují, že za studena se písty ve válcích nemohou pohybovat. Před startem se musí celá jednotka celkově prohřát až na 80°C, teprve pak se prostřednictvím výkonného startéru roztočí. Jak prohřátí, tak samotné startování zajišťují externí zařízení, které by silniční vůz musel mít na palubě a to by neúměrně zvyšovalo jeho hmotnost.
Druhým problémem je chladicí systém motoru F1. Závodní vozy používají dva velké postranní chladiče bez ventilátorů, které by se do běžného automobilu stěží vešly a pokud ano, chlazení by zajistily beztak jen ve vyšších rychlostech. Vysokootáčkový pohon by bylo extrémně obtížné udržet v každodenním provozu v patřičných teplotách.
Další překážkou jsou samozřejmé finanční náklady. Vrchol automobilového inženýrství vyžaduje spoustu peněz na vývoj, což znamená, že pouliční formule s registrační značkou by stála nesnesitelnou částku a ještě více by vyžadovala podobně drahý servis. Pochopitelně, neexistuje nic jako „ceník motorů” pro F1, Mike ale hovoří o ceně jednoho motoru ve výši 6,3 milionu liber (179,5 milionu Kč) a někdejší rozbor cen dílů naznačoval podobnou částku. Sériová produkce většího množství aut by cenu snížila, ale jistě ne na méně než desítky milionů korun za motor, i silničních aut by vzniklo nanejvýš pár set.
Čtvrtým negativem je nízký točivý moment. Pohon zásluhou vysokých otáček produkuje mnoho koní, ale jen málo newtonmetrů, protože soutěžní modely mají široké písty s nízkým zdvihem. Okruhový průběh výkonu má úplně jinou charakteristiku, což souvisí i s odlišnou výdrží součástek. Životnost silničního motoru musí být podstatně delší bez nutnosti časté drahé repase namáhaných dílů.
Z těchto především technických důvodů nikdy neuvidíme nic jako „silniční auto s motorem z Formule 1”, prostě to není reálné. Automobilky budou používat větší či menší části tohoto Svatého grálu pohonných jednotek, jako takové je ale zkrátka nasadit nemohou.
Mike vysvětlil, proč není možné přenést motor Formule 1 do silničního automobilu. Nikdy se to nestalo a nikdy se to ani nestane
Zdroj: DRIVETRIBE@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien