Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik vysvětlil, proč není možné použít motor z F1 v silničním autě
15.7.2019 | Mirek Mazal
Formule 1 pohánějí ty nejlepší motory planety, a tak vyloženě lákají k nasazení do silničních sporťáků. Žádný ale skutečný motor z F1 nepoužívá a vlastně ani používat nemůže.
Očekávaný Aston Martin Valkyrie se veřejnosti ukázal o víkendu na okruhu v Silverstone, jeho úhlavní konkurent Mercedes-AMG One se zatím snaží vypořádat s předpisy Evropské unie. Oba vozy jsou velmi blízké Formuli 1, soutěžní monoposty připomíná mnohá použitá technika včetně pohonných jednotek, ani v jednom případě ale auta nepoužívají původní pohonné jednotky z F1, navzdory proklamacím naznačujícím opak.
Osazení motorové jednotky F1 do běžného automobilu zní jako snadná cesta k vysokému výkonu, ale celý proces je spojen s mnoha překážkami, jak vysvětluje technik Mike z Drive Tribe. Prvním problémem je spuštění agregátu, protože vzhledem k jeho konstrukci nelze motor formule nahodit jednoduchým otočením klíčku. Minimální tolerance způsobují, že za studena se písty ve válcích nemohou pohybovat. Před startem se musí celá jednotka celkově prohřát až na 80°C, teprve pak se prostřednictvím výkonného startéru roztočí. Jak prohřátí, tak samotné startování zajišťují externí zařízení, které by silniční vůz musel mít na palubě a to by neúměrně zvyšovalo jeho hmotnost.
Druhým problémem je chladicí systém motoru F1. Závodní vozy používají dva velké postranní chladiče bez ventilátorů, které by se do běžného automobilu stěží vešly a pokud ano, chlazení by zajistily beztak jen ve vyšších rychlostech. Vysokootáčkový pohon by bylo extrémně obtížné udržet v každodenním provozu v patřičných teplotách.
Další překážkou jsou samozřejmé finanční náklady. Vrchol automobilového inženýrství vyžaduje spoustu peněz na vývoj, což znamená, že pouliční formule s registrační značkou by stála nesnesitelnou částku a ještě více by vyžadovala podobně drahý servis. Pochopitelně, neexistuje nic jako „ceník motorů” pro F1, Mike ale hovoří o ceně jednoho motoru ve výši 6,3 milionu liber (179,5 milionu Kč) a někdejší rozbor cen dílů naznačoval podobnou částku. Sériová produkce většího množství aut by cenu snížila, ale jistě ne na méně než desítky milionů korun za motor, i silničních aut by vzniklo nanejvýš pár set.
Čtvrtým negativem je nízký točivý moment. Pohon zásluhou vysokých otáček produkuje mnoho koní, ale jen málo newtonmetrů, protože soutěžní modely mají široké písty s nízkým zdvihem. Okruhový průběh výkonu má úplně jinou charakteristiku, což souvisí i s odlišnou výdrží součástek. Životnost silničního motoru musí být podstatně delší bez nutnosti časté drahé repase namáhaných dílů.
Z těchto především technických důvodů nikdy neuvidíme nic jako „silniční auto s motorem z Formule 1”, prostě to není reálné. Automobilky budou používat větší či menší části tohoto Svatého grálu pohonných jednotek, jako takové je ale zkrátka nasadit nemohou.
Mike vysvětlil, proč není možné přenést motor Formule 1 do silničního automobilu. Nikdy se to nestalo a nikdy se to ani nestane
Zdroj: DRIVETRIBE@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 5 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis