Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné?
17.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Na trhu už se najdou auta, co se zrychlením na stovku shora blíží 2 s i limitům možného. Existují ale i rychlejší stroje. A ani na to nevypadají.
Když jsme nedávno po sebevědomých prohlášeních Tesly přemítali, kde leží fyzické limity zrychlení auta na stovku, došli jsme k času 2,05 s pro zrychlení na 60 mph, tedy cca 97 km/h. Odhadli jsme, že na rovných 100 km/h by to trvalo zhruba 2,1 sekundy. Takhle rychle dnes žádné auto neakceleruje, tomuto limitu už se ale ta nejrychlejší produkční auta blíží - Bugatti Chiron má podle informací automobilky zrychlit na stovku za 2,4 s, tedy jen o tři desetiny sekundy pomaleji.
Přesto existují i rychlejší stroje a VW Beetle na fotkách všude kolem je jedním z nich, jakkoli se to nezdá. Je to totiž verze GRC pro rallyecrossový šampionát Red Bull Global Rallycross Supercars a kdysi jsme se o něm zmiňovali. Tehdy se mluvilo o tom, že by měl na stovku zrychlit za 2,1 sekundy, realita je ale ještě lepší - tento vůz i jeho konkurenti zrychlují z 0 na 97 km/h mph za pouhých 1,9 sekundy. Tedy o 0,15 sekundy lépe, než bylo vypočteno výše a o půl sekundy rychleji než Chiron. Jak je to možné?
Důvodů je hned několik. V prvé řadě to pro takovou dynamiku chce pořádný výkon. V pravidlech GRC se píše, že motory můžou mít nejvyšší objem 2 litrů a restriktor v sání může mít průměr 45 mm, což výkon limituje do určitých mezí. Ale ne zase takových - protože to jsou závodní motory a nehraje se tu příliš na životnost, auta mají okolo 610 koní a 880 Nm.
To je pořádná nálož a společně s minimální hmotností 1 325 kg znamená výkon až 458,9 koní na tunu. Jen to samo o sobě by ale nestačilo - některá silniční auta se dokáží dostat i nad tuhle hodnotu, např. onen Chiron se bude pohybovat okolo 750 koní na tunu a špičkové Koenigseggy jsou na tom ještě lépe - ten nejlepší má dokonce 1 000 koní na tunu. Jenže nemá pohon všech kol.
Ten je u rallycrossových speciálů samozřejmostí, sám by si ale nevystačil. Jednak je tu velmi krátké zpřevodování, právě pro co nejlepší akceleraci - pokud stavíte vůz, který má v jednu chvíli jezdit po městě a v jinou se podívat za hranici 400 km/h na dálnici, chce to kompromis v nastavení převodů. U soutěžních strojů takové limity nemáte - jezdí-li se např. po okruhu, kde vozy nedosahují ani 200 km/h, nepotřebujete na vyšší rychlosti žádný převod a všechny je můžete obětovat optimálnímu zrychlení v nižších sférách.
Vůz dále disponuje mechanickými samosvornými diferenciály, jejichž nastavení je tou správnou alchymií. „Diferáky” mohou mít dle volby velkou či malou svornost, podle toho, co se hodí na danou trať a co vyhovuje danému pilotovi. Velká svornost znamená lepší záběr při akceleraci, ale rozevlátější smyky, malá svornost funguje opačně. Jde-li tedy o co nejlepší zrychlení v přímce, svornost podá pomocnou ruku.
To všechno ale neřeší onen zásadní limit zmíněný v úvodu. Oněch 2,05 s platí pro současná silniční auta na současných silničních pneumatikách. A ve špičkové třídě rallycrossu nejezdí silniční auta na silničních pneumatikách, nýbrž závodní auta na závodních pneumatikách. A právě v tomto směru jsou auta z GRC napřed před čímkoliv silničním.
Závodní obutí tady dodává BF Goodrich a vyvinul takovou směs a dezén, které jsou ideální na kombinaci asfaltu a šotoliny. Tyto pneumatiky vznikly speciálně pro tenhle šampionát a dodávají se jen sem. Zajímavý je také tlak, na který se tyto pneumatiky hustí - 1,38 až 1,52 baru, což je výrazně méně, než s čím se setkáváme u silničních aut. Takhle nízký tlak tu je právě k zvětšení kontaktní plochy a s tím ke zlepšení přilnavosti, to možná znáte ze závodů ve sprintu.
Pro zrychlení je samozřejmě také nutný perfektní start. Tanner Foust, jeden z pilotů a zároveň moderátor amerického Top Gearu (vypadá, jako by se narodil před pár lety, ale je mu už 43 roků), hovoří o tom, že posledních pár vteřin před startem je pro něj přesná sekvence úkonů - kdy aktivovat ALS (Anti-Lag System), kdy nastartovat, kdy zařadit jedničku, a pak se soustředí na zelené světlo a vypustí svůj stroj na trať.
Zrychlení na 60 mph během 1,9 vteřiny znamená podélné přetížení 1,4 g. To je obrovská síla, spousta aut zvládne příčné přetížení v zatáčkách sotva 1 g. Je to také mimochodem lepší zrychlení, než zvládne jakékoliv dnes dostupné silniční auto, ať stojí, kolik chce, ale to vyplývá už z předchozích odstavců. Dostat se tedy takhle rychle na 60 mph není nic jednoduchého a ani levného. Jestli, kdy a jak se na tato čísla dostanou silniční auta, se zatím nechme překvapit, vyloučit to pochopitelně nelze.
VW Beetle GRC vypadá jako „vytuněnej Brouk”, co do zrychlení na stovku je to ale jedno z nejrychlejších aut světa. Je pro to stavěný
Zde vůz v barvách stáje Tannera Fousta
Pochopitelně, Brouk není to jediné auto, které se šampionátu účastní, ostatní mají velmi podobné parametry
Zrychlení aut u rallycrossu je ohromné. Vpravo rozdíl mezi nastavením samosvorného diferenciálu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva