Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné?

(+ video) Na trhu už se najdou auta, co se zrychlením na stovku shora blíží 2 s i limitům možného. Existují ale i rychlejší stroje. A ani na to nevypadají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné?

17.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Na trhu už se najdou auta, co se zrychlením na stovku shora blíží 2 s i limitům možného. Existují ale i rychlejší stroje. A ani na to nevypadají.

Když jsme nedávno po sebevědomých prohlášeních Tesly přemítali, kde leží fyzické limity zrychlení auta na stovku, došli jsme k času 2,05 s pro zrychlení na 60 mph, tedy cca 97 km/h. Odhadli jsme, že na rovných 100 km/h by to trvalo zhruba 2,1 sekundy. Takhle rychle dnes žádné auto neakceleruje, tomuto limitu už se ale ta nejrychlejší produkční auta blíží - Bugatti Chiron má podle informací automobilky zrychlit na stovku za 2,4 s, tedy jen o tři desetiny sekundy pomaleji.

Přesto existují i rychlejší stroje a VW Beetle na fotkách všude kolem je jedním z nich, jakkoli se to nezdá. Je to totiž verze GRC pro rallyecrossový šampionát Red Bull Global Rallycross Supercars a kdysi jsme se o něm zmiňovali. Tehdy se mluvilo o tom, že by měl na stovku zrychlit za 2,1 sekundy, realita je ale ještě lepší - tento vůz i jeho konkurenti zrychlují z 0 na 97 km/h mph za pouhých 1,9 sekundy. Tedy o 0,15 sekundy lépe, než bylo vypočteno výše a o půl sekundy rychleji než Chiron. Jak je to možné?

Důvodů je hned několik. V prvé řadě to pro takovou dynamiku chce pořádný výkon. V pravidlech GRC se píše, že motory můžou mít nejvyšší objem 2 litrů a restriktor v sání může mít průměr 45 mm, což výkon limituje do určitých mezí. Ale ne zase takových - protože to jsou závodní motory a nehraje se tu příliš na životnost, auta mají okolo 610 koní a 880 Nm.

To je pořádná nálož a společně s minimální hmotností 1 325 kg znamená výkon až 458,9 koní na tunu. Jen to samo o sobě by ale nestačilo - některá silniční auta se dokáží dostat i nad tuhle hodnotu, např. onen Chiron se bude pohybovat okolo 750 koní na tunu a špičkové Koenigseggy jsou na tom ještě lépe - ten nejlepší má dokonce 1 000 koní na tunu. Jenže nemá pohon všech kol.

Ten je u rallycrossových speciálů samozřejmostí, sám by si ale nevystačil. Jednak je tu velmi krátké zpřevodování, právě pro co nejlepší akceleraci - pokud stavíte vůz, který má v jednu chvíli jezdit po městě a v jinou se podívat za hranici 400 km/h na dálnici, chce to kompromis v nastavení převodů. U soutěžních strojů takové limity nemáte - jezdí-li se např. po okruhu, kde vozy nedosahují ani 200 km/h, nepotřebujete na vyšší rychlosti žádný převod a všechny je můžete obětovat optimálnímu zrychlení v nižších sférách.

Vůz dále disponuje mechanickými samosvornými diferenciály, jejichž nastavení je tou správnou alchymií. „Diferáky” mohou mít dle volby velkou či malou svornost, podle toho, co se hodí na danou trať a co vyhovuje danému pilotovi. Velká svornost znamená lepší záběr při akceleraci, ale rozevlátější smyky, malá svornost funguje opačně. Jde-li tedy o co nejlepší zrychlení v přímce, svornost podá pomocnou ruku.

To všechno ale neřeší onen zásadní limit zmíněný v úvodu. Oněch 2,05 s platí pro současná silniční auta na současných silničních pneumatikách. A ve špičkové třídě rallycrossu nejezdí silniční auta na silničních pneumatikách, nýbrž závodní auta na závodních pneumatikách. A právě v tomto směru jsou auta z GRC napřed před čímkoliv silničním.

Závodní obutí tady dodává BF Goodrich a vyvinul takovou směs a dezén, které jsou ideální na kombinaci asfaltu a šotoliny. Tyto pneumatiky vznikly speciálně pro tenhle šampionát a dodávají se jen sem. Zajímavý je také tlak, na který se tyto pneumatiky hustí - 1,38 až 1,52 baru, což je výrazně méně, než s čím se setkáváme u silničních aut. Takhle nízký tlak tu je právě k zvětšení kontaktní plochy a s tím ke zlepšení přilnavosti, to možná znáte ze závodů ve sprintu.

Pro zrychlení je samozřejmě také nutný perfektní start. Tanner Foust, jeden z pilotů a zároveň moderátor amerického Top Gearu (vypadá, jako by se narodil před pár lety, ale je mu už 43 roků), hovoří o tom, že posledních pár vteřin před startem je pro něj přesná sekvence úkonů - kdy aktivovat ALS (Anti-Lag System), kdy nastartovat, kdy zařadit jedničku, a pak se soustředí na zelené světlo a vypustí svůj stroj na trať.

Zrychlení na 60 mph během 1,9 vteřiny znamená podélné přetížení 1,4 g. To je obrovská síla, spousta aut zvládne příčné přetížení v zatáčkách sotva 1 g. Je to také mimochodem lepší zrychlení, než zvládne jakékoliv dnes dostupné silniční auto, ať stojí, kolik chce, ale to vyplývá už z předchozích odstavců. Dostat se tedy takhle rychle na 60 mph není nic jednoduchého a ani levného. Jestli, kdy a jak se na tato čísla dostanou silniční auta, se zatím nechme překvapit, vyloučit to pochopitelně nelze.


Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 1 - VW Beetle GRC prvni 01Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 2 - VW Beetle GRC prvni 02Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 3 - VW Beetle GRC prvni 03Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 4 - VW Beetle GRC dalsi 01Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 5 - VW Beetle GRC dalsi 02Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 6 - VW Beetle GRC dalsi 03Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 7 - VW Beetle GRC dalsi 04Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 8 - VW Beetle GRC dalsi 05
VW Beetle GRC vypadá jako „vytuněnej Brouk”, co do zrychlení na stovku je to ale jedno z nejrychlejších aut světa. Je pro to stavěný

Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 9 - VW Beetle GRC dalsi 06Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 10 - VW Beetle GRC dalsi 07Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 11 - VW Beetle GRC dalsi 08Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 12 - VW Beetle GRC dalsi 09Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 13 - VW Beetle GRC dalsi 10Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 14 - VW Beetle GRC dalsi 11Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 15 - VW Beetle GRC dalsi 12Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 16 - VW Beetle GRC dalsi 13
Zde vůz v barvách stáje Tannera Fousta

Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 17 - rallycross zrychleni ee 01Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 18 - rallycross zrychleni ee 02
Pochopitelně, Brouk není to jediné auto, které se šampionátu účastní, ostatní mají velmi podobné parametry

Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné? - 19 - rallycross zrychleni ee 03
Zrychlení aut u rallycrossu je ohromné. Vpravo rozdíl mezi nastavením samosvorného diferenciálu

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.