Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle je nejbližší budoucnost motorů aut. Mercedes odhalil, co vše umí 48V okruh
18.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatím ho má Audi SQ7 nebo Mercedes třídy S po faceliftu, ale brzy ho mají dostat třeba i Golf a Octavie. K čemu ale vlastně umí být dobrý?
Vypadá to, že 48voltový elektrický okruh se časem stane běžnou součástí výbavy všech vozů se spalovacím motorem, VW dokonce věří, že auta jím vybavená pošlou diesely do zapomnění. Tato věc totiž přispívá ke snížení spotřeby a tedy i emisí, současně ale znamená zlepšení jízdní dynamiky. Jak je ale obou tak nesourodých kroků dosaženo? S vysvětlením přichází Mercedes, který v rámci faceliftu třídy S představil i nový třílitrový řadový šestiválec. Tuto pohonnou jednotku doplňuje právě se 48voltovým okruhem, přičemž dle šéfa vývoje značky Oly Källeniuse nabídne „hodně muziky za málo peněz“. I proto Mercedes počítá s jejím širším využitím.
Systém využívá lithium-iontovou baterii, jež kromě už v minulosti elektricky poháněných podpůrných systémů napájí také klimatizaci a palivovou pumpu. Ty jsou tak zcela bez mechanické vazby na motor. Elektřinou je poháněn i kompresor doplňující standardní turbodmychadlo, který v produkčních autech slavil premiéru v Audi SQ7 TDI. Zdrojem energie je integrovaný startér/alternátor ISA usazený mezi motor a převodovku.
Mercedes připravil dvě výkonové verze agregátu. Pod kapotou modelu S450 lze počítat s 367 koňmi, u varianty S500 se 435 koňmi. Třícípá hvězda se tedy vydává ve stopách BMW, které se u nových přeplňovaných motorů stále více vzdaluje někdejší logice jejich označení. Stejně jako tedy model 428i již nepohání 2,8litrový šestiválec, ale jen dvoulitr, tak v případě Mercedesu S500, jak jsme si ostatně řekli výše, nemůžeme počítat s osmiválcem, nýbrž s novým šestiválcem. Značka se však rozhodla pro tuto změnu tradičních názvů, neboť třílitr nabízí výkon motoru V8.
Nejde ovšem jen o výkon, ale také o jízdní dynamiku, která je plně na úrovni dřívějších osmiválcových modelů. Sprint z klidu na stovku nový Mercedes S500 zvládne za 4,8 sekundy (slabší verze S450 potřebuje 5,1 s). Dáno je to právě příchodem 48voltového okruhu a s ním spojených komponentů. ISA hned na startu, než vůbec spalovací jednotka stihne jakkoliv zareagovat, začne kola roztáčet 21 koňmi a 250 Nm.
Následně do hry vstoupí elektrický kompresor. Během prvních dvou sekund akcelerace je přeplňování hlavně na jeho bedrech, pak se k výše zmíněné dvojici přidá i turbodmychadlo. Zásluhou kompresoru může větší a dosahuje plnicí tlak až 27,6 psi. Přechod mezi kompresorem a turbem je přitom zcela plynulý. Kromě zlepšené dynamiky celý systém ve srovnání s osmiválcem snižuje spotřebu o 22 procent.
To všechno je možné jen díky novému okruhu, 12 voltů by na to nestačilo. A další výhoda přichází během start/stop cyklů. U dosavadního 12voltového okruhu nebylo možné, aby po zastavení motoru běžel kompresor klimatizace. Nový 48voltový okruh má však dostatek vlastní energie na to, aby klimatizace běžela i ve chvíli, kdy se benzinový motor vypne (a s ním se přestanou otáčet i řemenice).
Samotné opětovné naskočení pohonné jednotky je navíc okamžité, zatímco k deaktivaci dochází o poznání dříve než dosud - systém spolupracuje s detekcí dopravního značení a satelitní navigací a může tak naplno využít schopnost plachtění. Pokud se vůz blíží k semaforu nebo jede bez plynu z kopce, motor je odpojen a zastaven.
Zajímavostí je, že ISA nahrazuje i funkci dvouhmotového setrvačníku. Zvládá pohltit vibrace šestiválce do té míry, že Mercedes mohl volnoběh nastavit na 520 otáček. Současně dovolí autu ujet až 50 km čistě na elektřinu, byť s jeho 21 k to asi nebude zrovna rychlý přesun. Pro popojíždění v kolonách je to ale téměř ideální.
Výhody tohoto řešení jsou tedy reálné, nikoli papírové, i když Mercedesu můžete vyčítat, že jich nevyužívá v kombinaci s původními, většími motory, ale preferuje přechod od V8 na V6. Tak či onak jsou obdoby tohoto řešení jasnou blízkou budoucností pohonu aut a používat je mají brzy i o poznání obyčejnější vozy. Minout by neměly ani chystanou Škodu Octavia IV...
Mercedes nově blíže popsal, kterak funguje 48voltový elektrický okruh, jenž je součástí nového třílitrového řadového šestiválce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva