Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle vaše auto neumí. Nové brzdy letošních F1 zajistí neuvěřitelné přetížení
23.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Brzy ve Formuli 1 jsou odedávna tím nejlepším, co lze ve světě čtyř kol najít, pro letošek ale budou ještě o pořádný kus lepší. Jejich možnosti berou dech.
Formule 1 se pro letošní rok dočkala zásadních změn. Auta mají jinou techniku a také výrazně povyrostla, hlavně do šířky. Co to s nimi udělalo po vizuální stránce, už jsme viděli, a prohlédnout jsme si také mohli, o kolik jsou rychlejší proti loňským strojům. V závodním tempu je uvidíme už tento víkend, kdy se kolotoč F1 rozjede na okruhu v australském Melbourne a očekávány jsou oproti loňsku až o 5 sekund lepší časy na kolo. Kde kdo bude obdivovat mnohokrát skloňovanou lepší aerodynamiku či širší pneumatiky, jenže je tu ještě jedna věc, o které se příliš nemluví - úplně nové brzdy.
Ty jsou dlouhodobě považovány za ty úplně nejlepší na světě, jenže pro letošní rok se posunou zase o pořádný kus dál. Jejich vrchní dodavatel, firma Brembo, říká, že s nimi monoposty budou brzdit ostřeji než kdy dříve, podstatně zkrátí brzdnou dráhu a pilotům dovolí zažít dosud nepoznané přetížení. Tak se na ně pořádně posviťme.
V prvé řadě platí, že přední kotouče jsou oproti sezóně roku 2016 o 4 mm tlustší, mají 32 mm oproti 28 mm. To je skoro 15 % navíc a znamená to také větší množství ventilačních dírek po obvodu - je jich tu 1 400 oproti 1 200 v sezóně roku 2016. Slibují tak ještě lepší chlazení a schopnost zvládnout teploty až přes 1 000 °C.
Každý tým, kterému Brembo dodává brzdové systémy, potřebuje trochu něco jiného. Každý monopost je konstruován jinak, jen kotouče jsou pro všechny stejné. Všechny také používají šestipístkové třmeny vyrobené z jednoho kusu slitiny hliníku a lithia. Vyfrézovat a opracovat jeden třmen zabere 14 hodin.
Zadní brzdy nadále pracují s technologií brake by wire, mají vlastní hlavní brzdový válec, ale ten předává tlak řídící jednotce, nikoliv přímo brzdám. Ta ho kombinuje s daty z předních brzd a mnoha dalších senzorů na voze a podle toho aplikuje brzdnou sílu na zadní kola spolu se systémem rekuperace kinetické energie, jak názorně ukáže video níže.
Ve spojení se zvětšením šířky pneumatik má podle Bremba být výsledkem zlepšení celkového brzdného výkonu monopostů F1 až o 25 % a posunout maximální hodnoty přetížení při brzdění až za hranici 6 g. Jinými slovy, na piloty při deceleraci působí síla odpovídající více jak šestinásobku jejich vlastní tělesné hmotnosti, což je v běžném autě něco nepředstavitelného - v tom obvykle zažijete přetížení okolo 1 g a musíte mít opravdu výjimečný stroj na výjimečných pneumatikách, abyste se začali blížit dvojnásobku.
U F1 se bavíme o 6 g a je to hodně i na poměry tohoto sportu - v roce 2016 se maximum dostávalo nad 5 g, na 6 nikdy nedosáhlo. To samozřejmě znamená mnohem větší nároky na piloty, ale také možnost brzdit později. Spolu s dalšími inovacemi je tak jasné, že časy na kolo budou letos úplně jinde než vloni.
Jaké přesně budou, se zatím musíme nechat překvapit. Mimochodem, rekord kola v Melbourne dosud drží Michael Schumacher s časem 1:24,125. Překoná ho letos někdo? Pokud se to stane, bude za to vděčit i novým brzdám schopným výše zmíněného...
Brzdy od Bremba pro F1 jsou tlustší a budou se lépe chladit
Zdroj: Brembo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před hodinou - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva