Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům

Elektromobily jsou drahé a nepraktické, obojí je ale dáno hlavně limity dnešních akumulátorů. V jiných ohledech mají své výhody a nejsou zanedbatelné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům

12.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily jsou drahé a nepraktické, obojí je ale dáno hlavně limity dnešních akumulátorů. V jiných ohledech mají své výhody a nejsou zanedbatelné.

Nebude novinkou, když napíšeme, že na Autoforum.cz se na budoucnost elektromobilů díváme velmi střízlivě. Není to projev zabedněnosti či zatvrzelému odporu proti čemukoli novému, ale ryzího realismu - elektrická auta se od počátku své existence potýkají s velkým limitem jménem akumulátory, který dosud nebyl uspokojivě odstraněn. Akumulátory jsou drahé, potýkají se s omezenou životností a obtížnou recyklovatelností, mají velmi nízkou energetickou hustotu a není jednoduché je rychle a efektivně nabíjet, ne s ohledem na potřeby automobilů.

Kdyby alespoň některá z těchto omezení zcela zmizela, bude výhled elektrických na lepší zítřky přece jen růžovější, přes různé dílčí posuny ale nelze elektrická auta srovnat s těmi konvenčními ani z hlediska celkové efektivity, ani z hlediska praktické využitelnosti. Škraloup na jejich image jim navíc přidává umělé zvýhodňování na úkor ostatních druhů pohonů - i v Praze mohou elektromobily zdarma stát v jakýchkoliv „modrých zónách” - navíc obvykle za peníze všech těch, kteří je nekupují. A to za situace, kdy beztak nejsou tak čisté, jak se tváří.

To ale v žádném případě neznamená, že by po technické stránce neměly výhody. Naopak, ve srovnání s autem se spalovacím motorem mají mnoho předností, které konvenční auta nemají jak vyrovnat. Pět hlavní shrnul náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained - o některých jsme už psali, zcela nebo částečně, jiné jsou nové, ale neméně zajímavé. Tady jsou.

1. Točivý moment od 0 otáček

Spalovací motory potřebují určité otáčky k tomu, aby nabídly maximum točivého momentu. U turbodieselů je to třeba 1 800, u atmosférických benzínů klidně 4 000, podstatné je, že to není málo. Elektromotor má naopak největší sílu v nulových otáčkách, tj. ve chvíli, kdy se začíná točit, a s rostoucími otáčkami jeho točivý moment klesá. Důvodům jsme se detailně věnovali před pár měsíci.


Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům - 1 - Elektromotor maximalni MT nulove otacky 01Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům - 2 - Elektromotor maximalni MT nulove otacky 02

2. Žádná složitá převodovka

Je jedno, jestli máte automat, dvouspojku nebo manuál, převodovka u auta se spalovacím motorem je vždycky složitá věc, která se při špatném zacházení může porouchat a oprava je pak drahá. Elektromobily ale v podstatě žádnou převodovku nepotřebují, protože využitelný rozsah jejich otáček je násobně vyšší než u spalovacích motorů. Ve skutečnosti jim do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy vozu stačí jeden stálý převod a diferenciál.

Případně, pokud můžete do auta umístit dva elektromotory na jednu nápravu, nepotřebujete ani ten diferenciál - jeden elektromotor bude přes jeden stálý převod pohánět jedno kolo a elektronika se postará o vektorování točivého momentu. Jistě, pro vyšší rychlosti se převodovka může hodit a může být klidně i manuální, ale pro běžné silniční elektromobily stačí jeden stálý, či nanejvýš dva převody. Je to levnější a šetří to hmotnost.

Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům - 3 - elektromobil s manualem ee 01

3. Přesnější ovládání „plynu”

U aut s benzínovým spalovacím motorem pedál plynu ovládá škrticí klapku, která do motoru pouští vzduch, v závislosti na tom je dávkováno palivo a podle toho podává motor výkon. Jenže pootevření škrticí klapky o 10 % nemá vždy stejný vliv na zvýšení průtoku vzduchu. Je to patrné zejména u přeplňovaných motorů a v závislosti na otáčkách.

Když v příliš nízkých otáčkách řádně sešlápnete plyn třeba z nuly na půlku, dočkáte se jen velké prodlevy a až pak auto vystřelí, jako byste vepře plácli přes zadnici. Ve vyšších otáčkách, když je turbo roztočené a vy změníte otevření škrticí klapky třeba z 40 na 80 %, prodleva je vždycky výrazně menší, často běžným řidičem sotva postřehnutelná.

U elektromobilu tomu je jinak - reakce na plynový pedál jsou okamžité a vždycky stejné, příp. závislé na nastavení elektroniky. Také je u elektromobilu mnohem snazší přesněji ovládat trakci, resp. že protiprokluz může přesněji zasahovat a regulovat prokluz kol při rozjezdu. Nemusí zavírat škrticí klapku a používat brzdy, jen do elektromotoru pošle jiné množství proudu. Ve výsledku tak jsou i ostré rozjezdy s elektromobily maximálně efektivní - proto také Teslu máloco porazí ve zrychlení na stovku - a protiprokluz při činnosti nepůsobí tak rušivě.

Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům - 4 - Brzdeni motorem dalsi 02

4. Menší náchylnost k vadnutí brzd, delší životnost brzd

Samozřejmě i u elektromobilu můžete uvařit brzdy, zejména protože bývají těžké. Ve většině jízdních situací to ale bude elektromotor, který bude poskytovat nejvíc brzdné síly, protože bude fungovat jako generátor pro dobíjení baterií. A odpor, který v něm tímto vznikne, bude v řadě situací sám o sobě stačit k dostatečnému zpomalení vozidla. Jistě, v konvenčním autě taky můžete brzdit motorem, ale slyšeli jste o autě, kterému by vydrželo sériové brzdové obložení 644 tisíc km a nebylo by elektrické?

Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům - 5 - opotrebeni brzd vyhody elmob

5. Variabilita v uložení baterií

Jak jsme již zmínili, samotné akumulátory jsou pro rozvoj elektromobilů brzdou, také ale mají svou výhodu. V konvenčním autě můžete mít motor na různých místech, ale vždycky bude mít nějakou velikost, nějaký tvar a nějakou váhu. Navíc je to jeden kus, nemůžete ho rozdělit na více malých. Baterie elektromobilů však jsou tvořeny malými články a jak je poskládáte, je jen na konstruktérech. Mohou být umístěny v jednom velkém balíku někam před zadní nápravu nebo na střed auta, čímž dosáhnete dobrého rozložení hmotnosti. Anebo můžete tenhle balík vyrobit placatý jako Tesla, umístit ho pod podlahu a kromě dobrého rozložení hmotnosti také mít za cenu vyšší podlahy v interiéru těžiště vozu velmi nízko. Spalovací motor pod podlahou má dnes jinak snad jen Toyota Previa...

Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům - 6 - tesla placata baterie vyhody elmob

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše