Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je 5 hlavních výhod, které mají elektromobily oproti dnešním autům
12.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektromobily jsou drahé a nepraktické, obojí je ale dáno hlavně limity dnešních akumulátorů. V jiných ohledech mají své výhody a nejsou zanedbatelné.
Nebude novinkou, když napíšeme, že na Autoforum.cz se na budoucnost elektromobilů díváme velmi střízlivě. Není to projev zabedněnosti či zatvrzelému odporu proti čemukoli novému, ale ryzího realismu - elektrická auta se od počátku své existence potýkají s velkým limitem jménem akumulátory, který dosud nebyl uspokojivě odstraněn. Akumulátory jsou drahé, potýkají se s omezenou životností a obtížnou recyklovatelností, mají velmi nízkou energetickou hustotu a není jednoduché je rychle a efektivně nabíjet, ne s ohledem na potřeby automobilů.
Kdyby alespoň některá z těchto omezení zcela zmizela, bude výhled elektrických na lepší zítřky přece jen růžovější, přes různé dílčí posuny ale nelze elektrická auta srovnat s těmi konvenčními ani z hlediska celkové efektivity, ani z hlediska praktické využitelnosti. Škraloup na jejich image jim navíc přidává umělé zvýhodňování na úkor ostatních druhů pohonů - i v Praze mohou elektromobily zdarma stát v jakýchkoliv „modrých zónách” - navíc obvykle za peníze všech těch, kteří je nekupují. A to za situace, kdy beztak nejsou tak čisté, jak se tváří.
To ale v žádném případě neznamená, že by po technické stránce neměly výhody. Naopak, ve srovnání s autem se spalovacím motorem mají mnoho předností, které konvenční auta nemají jak vyrovnat. Pět hlavní shrnul náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained - o některých jsme už psali, zcela nebo částečně, jiné jsou nové, ale neméně zajímavé. Tady jsou.
1. Točivý moment od 0 otáček
Spalovací motory potřebují určité otáčky k tomu, aby nabídly maximum točivého momentu. U turbodieselů je to třeba 1 800, u atmosférických benzínů klidně 4 000, podstatné je, že to není málo. Elektromotor má naopak největší sílu v nulových otáčkách, tj. ve chvíli, kdy se začíná točit, a s rostoucími otáčkami jeho točivý moment klesá. Důvodům jsme se detailně věnovali před pár měsíci.
2. Žádná složitá převodovka
Je jedno, jestli máte automat, dvouspojku nebo manuál, převodovka u auta se spalovacím motorem je vždycky složitá věc, která se při špatném zacházení může porouchat a oprava je pak drahá. Elektromobily ale v podstatě žádnou převodovku nepotřebují, protože využitelný rozsah jejich otáček je násobně vyšší než u spalovacích motorů. Ve skutečnosti jim do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy vozu stačí jeden stálý převod a diferenciál.
Případně, pokud můžete do auta umístit dva elektromotory na jednu nápravu, nepotřebujete ani ten diferenciál - jeden elektromotor bude přes jeden stálý převod pohánět jedno kolo a elektronika se postará o vektorování točivého momentu. Jistě, pro vyšší rychlosti se převodovka může hodit a může být klidně i manuální, ale pro běžné silniční elektromobily stačí jeden stálý, či nanejvýš dva převody. Je to levnější a šetří to hmotnost.
3. Přesnější ovládání „plynu”
U aut s benzínovým spalovacím motorem pedál plynu ovládá škrticí klapku, která do motoru pouští vzduch, v závislosti na tom je dávkováno palivo a podle toho podává motor výkon. Jenže pootevření škrticí klapky o 10 % nemá vždy stejný vliv na zvýšení průtoku vzduchu. Je to patrné zejména u přeplňovaných motorů a v závislosti na otáčkách.
Když v příliš nízkých otáčkách řádně sešlápnete plyn třeba z nuly na půlku, dočkáte se jen velké prodlevy a až pak auto vystřelí, jako byste vepře plácli přes zadnici. Ve vyšších otáčkách, když je turbo roztočené a vy změníte otevření škrticí klapky třeba z 40 na 80 %, prodleva je vždycky výrazně menší, často běžným řidičem sotva postřehnutelná.
U elektromobilu tomu je jinak - reakce na plynový pedál jsou okamžité a vždycky stejné, příp. závislé na nastavení elektroniky. Také je u elektromobilu mnohem snazší přesněji ovládat trakci, resp. že protiprokluz může přesněji zasahovat a regulovat prokluz kol při rozjezdu. Nemusí zavírat škrticí klapku a používat brzdy, jen do elektromotoru pošle jiné množství proudu. Ve výsledku tak jsou i ostré rozjezdy s elektromobily maximálně efektivní - proto také Teslu máloco porazí ve zrychlení na stovku - a protiprokluz při činnosti nepůsobí tak rušivě.
4. Menší náchylnost k vadnutí brzd, delší životnost brzd
Samozřejmě i u elektromobilu můžete uvařit brzdy, zejména protože bývají těžké. Ve většině jízdních situací to ale bude elektromotor, který bude poskytovat nejvíc brzdné síly, protože bude fungovat jako generátor pro dobíjení baterií. A odpor, který v něm tímto vznikne, bude v řadě situací sám o sobě stačit k dostatečnému zpomalení vozidla. Jistě, v konvenčním autě taky můžete brzdit motorem, ale slyšeli jste o autě, kterému by vydrželo sériové brzdové obložení 644 tisíc km a nebylo by elektrické?
5. Variabilita v uložení baterií
Jak jsme již zmínili, samotné akumulátory jsou pro rozvoj elektromobilů brzdou, také ale mají svou výhodu. V konvenčním autě můžete mít motor na různých místech, ale vždycky bude mít nějakou velikost, nějaký tvar a nějakou váhu. Navíc je to jeden kus, nemůžete ho rozdělit na více malých. Baterie elektromobilů však jsou tvořeny malými články a jak je poskládáte, je jen na konstruktérech. Mohou být umístěny v jednom velkém balíku někam před zadní nápravu nebo na střed auta, čímž dosáhnete dobrého rozložení hmotnosti. Anebo můžete tenhle balík vyrobit placatý jako Tesla, umístit ho pod podlahu a kromě dobrého rozložení hmotnosti také mít za cenu vyšší podlahy v interiéru těžiště vozu velmi nízko. Spalovací motor pod podlahou má dnes jinak snad jen Toyota Previa...
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda