Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby

Od soustavy s dvěma těmito motory máme čekat 220 koní a ohromujících 2 508 Nm. Ovšem rovněž navýšení neodpružené hmotnosti o 72 kg.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby

22.9.2018 | Petr Prokopec

Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Od soustavy s dvěma těmito motory máme čekat 220 koní a ohromujících 2 508 Nm. Ovšem rovněž navýšení neodpružené hmotnosti o 72 kg.

Elektromotor integrovaný do kola v teoretické rovině není novinkou. Vůbec poprvé byla tato koncepce patentována již v roce 1884, až rok nato představil Carl Benz svou tříkolku poháněnou spalovací jednotkou coby první automobil světa. Jenže zatímco německý vynález se ujal, na realizaci projektu Američana Wellingtona Adamse nedošlo dodnes. Existuje totiž řada překážek, které se mnoha firmám i jedincům včetně slavného Ferdinanda Porscheho nepovedlo vyřešit.

V roce 2013 se ale objevila společnost Protean Electric, jejíž vývoji měl slavit úspěch. Její zástupci už tehdy tvrdili, že během dvanácti měsíců začne se sériovou výrobou a komercializací. Jenže místo toho nastalo několikaleté ticho. Nicméně i přesto, že se v mezidobí změnilo pár parametrů, měl nakonec Protean po dlouhých osmi letech vývoje zdárně dojít na konec cesty. A slibuje, že výrobu spustí ještě tento rok.

Pod názvem Protean Drive přitom máme čekat elektromotor integrovaný do kola, pro který existuje řada možných využití. „Může být použit pro elektromobil s pohonem dvou kol, k hybridizaci již existujícího vozu nebo na konverzi dvoukolky na vůz s pohonem všech čtyř kol,“ říká firma. Každý motor má produkovat 110 koní a jejich aplikací do všech rohů lze snadno vytvořit velice rychlý vůz.

Stinnou stránkou celé věci je zásadní nárůst neodpružené hmotnosti. Podle firmy má dvojice elektromotorů vážit 72 kilogramů, což je o třicet méně než v případě ústrojí BMW i3. Nicméně to jej nemá integrováno do nábojů kol. Otázkou tedy je, jak se daný vůz bude chovat na reálné silnici. Protean však tvrdí, že tento problém měl při vývoji na paměti a k ladění podvozku povolal nezávislé experty.

Systémem Protean Drive byl tedy osazen Volkswagen Golf, u kterého byl nakonec nárůst neodpružené hmotnosti úspěšně zvládnut, testovací vůz se pak vyznačoval stejnou jízdní dynamikou, jakou nabízí sériový Golf GTE. To dává firmě dostatek sebedůvěry k prohlášením o zahájení výroby již v letošním roce. Zpočátku bude operovat pouze na čínském trhu, kde bude v první fázi vyráběno pět až deset soustav týdně.

Protean udává, že kompaktní rozměry elektromotoru jej činí vhodným pro kola ve velikostech od 14 palců. Kromě toho eliminace převodovky redukuje třecí ztráty o 6 až 8 procent ve srovnání s konvenčním elektromobilem s pohonem jedné nápravy. Navíc tu pak máme i mnohem větší efektivitu hnacího ústrojí, které díky integraci do náboje kola daleko lépe využívá rekuperace brzdné energie. A v případě použití čtyřech motorů vznikne nejdokonalejší představitelný pohon všech kol - pro to všechno má jít o budoucnost pohonu aut. Otázkou ovšem je, jak vzdálená budoucnost to je.

Už současné elektromobily trápí vysoká cena, která tu má být pochopitelně ještě citelně vyšší. Právě ta by mohla být kamenem úrazu, neboť ústrojí je tak vhodné spíše pro vozy určené pro movitější klientelu. Ta je ale náročnější v požadavcích na komfort i výkon a obojímu neodpružená hmotnost s výkonovým maximem každého motoru dává jasné limity. Uvidíme tedy někdy na sklonku roku, zda firma opravdu všechny nesnáze vyřešila.

Aktuálně tak jen dodáme, že ústrojí Protean Drive je popisováno jako „obrácené“. Běžně jsou permanentní magnety namontovány na rotoru, který je obklopen statorem sestávajícím z cívek. Zde rotuje vnější část, zatímco stator najdeme uvnitř. Elektrická jednotka operující na bázi střídavého proudu se tak obejde bez převodovky, může pohánět kolo napřímo a díky tomu může být integrována i do již existujících vozidel bez nutnosti náročného přepracování.


Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 1 - Protean Electric Drive 2018 nove 01Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 2 - Protean Electric Drive 2018 nove 02
Takto se Protean Drive prezentuje nyní...

Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 3 - Protean Electric 2014 01Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 4 - Protean Electric 2014 02Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 5 - Protean Electric 2014 03Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 6 - Protean Electric 2014 04Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 7 - Protean Electric 2014 05Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby - 8 - Brabus High Performance 4WD Full Electric 03
...a tyto obrázky už jsme viděli v roce 2013. Elektromotory integrované do kol by se ale letos měly stát realitou

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše