Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je prý budoucnost pohonu aut. Po létech vývoje má jít letos do výroby
22.9.2018 | Petr Prokopec
Od soustavy s dvěma těmito motory máme čekat 220 koní a ohromujících 2 508 Nm. Ovšem rovněž navýšení neodpružené hmotnosti o 72 kg.
Elektromotor integrovaný do kola v teoretické rovině není novinkou. Vůbec poprvé byla tato koncepce patentována již v roce 1884, až rok nato představil Carl Benz svou tříkolku poháněnou spalovací jednotkou coby první automobil světa. Jenže zatímco německý vynález se ujal, na realizaci projektu Američana Wellingtona Adamse nedošlo dodnes. Existuje totiž řada překážek, které se mnoha firmám i jedincům včetně slavného Ferdinanda Porscheho nepovedlo vyřešit.
V roce 2013 se ale objevila společnost Protean Electric, jejíž vývoji měl slavit úspěch. Její zástupci už tehdy tvrdili, že během dvanácti měsíců začne se sériovou výrobou a komercializací. Jenže místo toho nastalo několikaleté ticho. Nicméně i přesto, že se v mezidobí změnilo pár parametrů, měl nakonec Protean po dlouhých osmi letech vývoje zdárně dojít na konec cesty. A slibuje, že výrobu spustí ještě tento rok.
Pod názvem Protean Drive přitom máme čekat elektromotor integrovaný do kola, pro který existuje řada možných využití. „Může být použit pro elektromobil s pohonem dvou kol, k hybridizaci již existujícího vozu nebo na konverzi dvoukolky na vůz s pohonem všech čtyř kol,“ říká firma. Každý motor má produkovat 110 koní a jejich aplikací do všech rohů lze snadno vytvořit velice rychlý vůz.
Stinnou stránkou celé věci je zásadní nárůst neodpružené hmotnosti. Podle firmy má dvojice elektromotorů vážit 72 kilogramů, což je o třicet méně než v případě ústrojí BMW i3. Nicméně to jej nemá integrováno do nábojů kol. Otázkou tedy je, jak se daný vůz bude chovat na reálné silnici. Protean však tvrdí, že tento problém měl při vývoji na paměti a k ladění podvozku povolal nezávislé experty.
Systémem Protean Drive byl tedy osazen Volkswagen Golf, u kterého byl nakonec nárůst neodpružené hmotnosti úspěšně zvládnut, testovací vůz se pak vyznačoval stejnou jízdní dynamikou, jakou nabízí sériový Golf GTE. To dává firmě dostatek sebedůvěry k prohlášením o zahájení výroby již v letošním roce. Zpočátku bude operovat pouze na čínském trhu, kde bude v první fázi vyráběno pět až deset soustav týdně.
Protean udává, že kompaktní rozměry elektromotoru jej činí vhodným pro kola ve velikostech od 14 palců. Kromě toho eliminace převodovky redukuje třecí ztráty o 6 až 8 procent ve srovnání s konvenčním elektromobilem s pohonem jedné nápravy. Navíc tu pak máme i mnohem větší efektivitu hnacího ústrojí, které díky integraci do náboje kola daleko lépe využívá rekuperace brzdné energie. A v případě použití čtyřech motorů vznikne nejdokonalejší představitelný pohon všech kol - pro to všechno má jít o budoucnost pohonu aut. Otázkou ovšem je, jak vzdálená budoucnost to je.
Už současné elektromobily trápí vysoká cena, která tu má být pochopitelně ještě citelně vyšší. Právě ta by mohla být kamenem úrazu, neboť ústrojí je tak vhodné spíše pro vozy určené pro movitější klientelu. Ta je ale náročnější v požadavcích na komfort i výkon a obojímu neodpružená hmotnost s výkonovým maximem každého motoru dává jasné limity. Uvidíme tedy někdy na sklonku roku, zda firma opravdu všechny nesnáze vyřešila.
Aktuálně tak jen dodáme, že ústrojí Protean Drive je popisováno jako „obrácené“. Běžně jsou permanentní magnety namontovány na rotoru, který je obklopen statorem sestávajícím z cívek. Zde rotuje vnější část, zatímco stator najdeme uvnitř. Elektrická jednotka operující na bázi střídavého proudu se tak obejde bez převodovky, může pohánět kolo napřímo a díky tomu může být integrována i do již existujících vozidel bez nutnosti náročného přepracování.
Takto se Protean Drive prezentuje nyní...
...a tyto obrázky už jsme viděli v roce 2013. Elektromotory integrované do kol by se ale letos měly stát realitou
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 43 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Card games have become an integral part of entertainment culture all over the world. 04.19. 11:36 - berylbruse
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan