Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto jsou nové detaily motoru 12,3 V16 se čtyřmi turby, překoná i 5 000 koní
24.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jediný produkční šestnáctiválec třetího tisíciletí dostal čerstvě ostřejší vačky a frézované hlavy válců. I bez nich měl s čtyřmi turby výkon přes 5 000 koní.
Máte-li rádi automobilové kuriozity, jistě vám neunikl Devel Sixteen - auto naprosto neznámé značky, které mělo mít šestnáctiválec o výkonu 5 000 koní. Nejeden bohatý petrolhead si chtěl postavit vlastní supersport, pár z nich to skutečně zkusilo a většina skončila u plánů, někteří pak s velkými dluhy. Devel ovšem dost pravděpodobně vyrobí aspoň něco. Třeba pak skončí jako Marussia, ale nechceme malovat četa na zeď.
Z velkoústých prohlášení o tisícovkách koní, tak typických pro začínající výrobce supersportů, se nakonec mohl stát „jen” přeplňovaný osmiválec LS o 800 či 900 koních, to už se stalo mnohokrát. Jenže tady to tak nebude. Koncem loňského roku jsme se dozvěděli, že pro Devel opravdu vznikl motor, kterému se po stránce výkonu nic na silnici nemůže rovnat, a to zdaleka. Byl to vidlicový šestnáctiválec o objemu 12,3 l se čtyřmi turby a výkonem přes 4 578 k - protože víc než tolik nedokázala použitá motorová brzda změřit.
Tohle může říci každý, jenže motor vyrobila věhlasná americká firma Steve Morris Engines, která se dlouhá léta zabývá stavbami těch nejextrémnějších motorů, třeba těch pro speciály na čtvrtmílové sprinty. S výkonem v řádech tisíců koní tedy má zkušenosti a těžko si bude kazit reputaci nesmyslnými výkřiky do médií. Nakonec motor i ukázala a zveřejnila také grafy z měření jeho výkonu.
Výše zmíněné má ovšem také jedno úskalí - zmíněný výkon motor dosáhl při použití benzínu o 117 oktanech. Na normální 93oktanový benzín zvládl 3 044 koní a 3 274 Nm. I to je ale dvojnásobek toho, co nabídne mocné Bugatti Chiron, a za Chironem stojí pokladnice koncernu Volkswagen, které se do Dieselgate zdály být téměř bezedné. Steve Morris sice tehdy ohlásil, že motor je hotový, podle čerstvých zpráv na něm ale pořád pracuje. Protože výkonu není nikdy dost.
Vylepšení, kterých se motoru nově dostalo, jsou ve skutečnosti dvě - nové frézované hlavy válců a nové vačkové hřídele s ostřejšími vačkami. Jak se to podepsalo na výkonu, zatím není známo, motor po úpravách ještě nebyl na brzdě. Můžeme se ale podívat na několik nových obrázků, na kterých si milovníci obrobených kovů přijdou na své - díly vypadají skutečně nádherně.
Je jasné, že s těmito úpravami se motor podívá ještě dále za hranici 5 000 koní na závodní palivo nebo ještě dále za 3 000 koní s běžným benzinem. Je to skutečně úchvatné dílo a pokud se někdy dostane do produkčního auta, těžko se mu bude rovnat cokoli z toho, co dnes známe. Takhle daleko je ale zatím jen motor, o zbytku Develu Sixteen zatím nemáme zprávy.
Nové hlavy a vačky pro motor Develu Sixteen jsou překrásnou podívanou
Pohled na motor jako celek i jeho další detaily též dokáže vzít dech
Devel Sixteen působí od prvního představení dost nevěrohodně. Jeho extrémní motor je ale skutečný a vzniká v rukou velmi zkušených techniků
Zdroj: Steve Morris Engines
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva