Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tady jsou rozdíly mezi převodovkou za 4 tisíce Kč a tou za 400 tisíc Kč
9.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ve svém autě máte pravděpodobně tu první, ta druhá stojí jako slušné celý vůz, klidně i úplně nový. Co na první pohled podobnou techniku odlišuje?
Převodovka patří k autům stejně samozřejmě jako motor nebo kola. Podobně jako tyto kusy techniky může nabírat různých podob, které dávají stejnému označení docela odlišnou náplň - některé jsou manuální jiné automatické, některé mají čtyři stupně, jiné sedm, některé mají dvě spojky, jiné hydrodynamický měnič. Podle svého technického řešení rozličně fungují a mají klidně až diametrálně odlišné ceny. A dnes se podíváme na dva extrémy tohoto spektra - na jedné straně převodovku z obyčejného sériového auta, kterou koupíte použitou za pár tisíc korun, a na druhé straně závodní sekvenci, která vás i jako použitá přijde na statisíce.
Obě řešení srovnali závodníci z týmu Tima O'Neila, kteří také učí lidi správně ovládat vozy na hranici fyzikálních zákonů. A protože k dokonalému ovládnutí vozu vede mj. pochopení jeho techniky, „přehrabují” se také v autech jako takových. Tentokrát si vzali do parády klasickou manuální převodovku silničního Fordu Fiesta, kterou koupili použitou za 200 dolarů, a postavili ji vedle soutěžní sekvenční skříně Sadev, kterou je stála 20 000 dolarů. Docela rozdíl, jak se projevuje uvnitř?
Sériová manuální převodovka Fiesty je navržena primárně pro snadné zacházení. Nikdo dnes nechce při jízdě poslouchat mechanický hluk a dávat pozor při změně převodového stupně. Mnozí ani nezvládají zmáčknout spojku, přesunout řadicí páku a pustit spojku bez toho, aby sebou auto necukalo popř. se u toho neozývaly všelijaké zvuky. Očekávat pak od lidí dvojité vyšlapávání spojky a srovnávání otáček meziplynem je na hranici sci-fi, proto musí být převodovky co nejsnadněji ovladatelné.
Používají šikmo řezaná ozubená kola a synchronizační mechanismy. Jsou tiché, snadné na ovládání a jsou levné. Jejich nevýhodou ale je neschopnost přenést vysoké výkony a současně jistá křehkost. Při „standardním” zacházení úplně nemilují spěch, je jim při řazení potřeba dát čas třeba při podřazování. Dá se to obejít výše zmíněným „úplnými” meziplyny, ty ale zvládá jen zlomek populace. Zbytek spoléhá na techniku.
Hlavní doménou sportovní převodovky je konstrukce zaměřená na přenos výkonu od motoru na úkor snadného zacházení a ceny. Názorný příklad od společnosti Sadev se na první pohled zdá stejný jako standardní převodovka, ale to je jen tím, že patří také do Fiesty a musí se vejít do stejného prostoru. Jednotlivé převodové stupně mají přímo řezanou konstrukci. Na první pohled je vidět robustnější řešení přímočarých ozubených kol, které jsou připravené přenášet více výkonu. Pod zátěží vydávají charakteristický zvuk závodních speciálů tím, jak do sebe kolečka zapadají celou svou plochou. Ze sériových aut to známe z většiny „zpáteček”.
Synchronizační kroužky nahrazují větší kovové přesuvníky, také přezdívané jako „dog gears“. Umožňují přenos momentu z ozubeného kola na hřídel (v případě umístění na hnané hřídeli) nebo naopak (v případě umístění na hnací hřídeli). Kvůli „dog gears“ se během momentu řazení musí uvolnit plyn. Další možností je čidlo, které na určitou dobu deaktivuje zapalování nebo u motorů se vstřikováním přívodu paliva do motoru, případně nastane kombinace obojího. To znamená, že je možné přeřadit i při sešlápnutém akceleračním pedálu, o zbytek se postará elektronika.
Sekvenční řazení znamená nahrazení klasické řadicí dráhy podle písmena H. Na scénu tak přichází páka známá z automatů s možností manuální volby stupňů (dnes snad každý...), u které stačí jen přímočarý pohyb dopředu nebo dozadu, jedním směrem se volí vyšší převodový stupeň a druhým směrem nižší - použití „pádel” pod volantem je často omezeno pravidly. Řazení tedy probíhá v jednoduché posloupnosti R-N-1-2-3-4-5-6, proto se tímto snižuje možnost chyby řidiče.
Podstatně vyšší cena by měla zaručit lepší čas a také delší životnost celého mechanismu. Můžete se ptát, jestli to za to stojí, ale víte, jak je to v motoristickém sportu - i do techniky znamenající drobné zvýšení rychlosti se investují obrovské peníze. A zrovna lepší převodovka ji za zmíněné peníze přinese navíc docela dost...
Sekvenční převodovka usnadňuje řazení, a také šetří čas. Sériová skříň Fordu Fiesta je dokonce stokrát levnější než zařízení Sadev, ale v nákladech rallye týmu se taková investice vyplatí
Zdroj: Team O'Neil Rally School@Youtube přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan