Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka
13.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li automobil s co nejvíce turby pod kapotou, bude potřeba sáhnout hluboko do kapsy. A hledat, protože víc než dvě turba je pořád vzácnost.
Byly doby, kdy jedno turbodmychadlo pod kapotou bylo něco úžasného, minimálně pro fanoušky této technologie. Před několika dekádami sloužilo turbo v motoru pro dosažení vyššího výkonu bez ohledu na spotřebu paliva. Dnes je jedno turbo pod kapotou naprosto běžnou věcí a slouží zejména k tomu, aby motor mohl při nízkém zatížení vykazovat nízké hodnoty spotřeby, i když je otázka, jak dlouho to ještě bude fungovat.
Dvě turbodmychadla pod kapotou jsou dnes také vcelku běžnou věcí, mají je čtyř-, šesti-, osmi- i dvanáctiválce. V tomhle případě bývá stále primárním cílem co největší výkon; nižší emise bývají bonusem. Obecně je dnes přeplňování turbodmychadly zcela běžnou věcí; co k tomu vedlo a jaké to má následky, jsme probírali nejednou.
Co ale pořád úplně běžné není a kvůli nákladům, hmotnosti a složitosti asi ani dlouho nebude, jsou motory s větším počtem turbodmychadel než se dvěma. Považte, už dvě turba, ať jsou uspořádaná jak chtějí, přidávají určité množství hmotnosti navíc a zejména je vedení potrubí v motoru poměrně složité.
Když přidáte další jedno či dvě turbodmychadla, v závislosti na tom, jestli jsou sekvenčně nebo paralelně uspořádaná, samozřejmě zvýšíte i složitost motoru a jeho náročnost na prostor. Přesto se občas objeví vůz se třemi či čtyřmi turbodmychadly. Z historie zmiňme třeba Bugatti EB110, které mělo 3,5l V12 a čtyři turba.
Pokud se podíváme na všechny dnes sériově vyráběné motory s třemi a více turbodmychadly dnes, příliš široký výběr není - k mání tak, že můžete zítra přijít do showroomu a učinit objednávku, jsou v podstatě čtyři motory, třebaže dostupné ve větším počtu různých modelů. Pojďme se podívat, jaké to jsou.
1. Audi 4,0 V8 TDI
Nový čtyřlitrový osmiválec sem prochází trochu s odřenýma ušima, protože má dvě konvenční turbodmychadla, kterým společnost dělá elektrický kompresor. Jeho lopatky tedy roztáčí elektřina, nikoliv výfukové plyny jako u klasického turba. Výsledkem je téměř stoprocentní eliminace „turbodíry” a fakt, že je maximum točivého momentu dostupné už od 1 000 otáček.
Tomuto motoru jsme se detailně věnovali už při jeho představení, proto buďme stručnější - nasávaný vzduch jde za všech okolností přes jedno ze dvou konvenčních turbodmychadel do jednoho z mezichladičů. V nízkých otáčkách a v prvních momentech po sešlápnutí plynu pracuje elektrický kompresor, který dále stlačuje již zchlazený vzduch na jedné straně motoru. Výsledkem je 435 koní a 900 Nm, podle Audi nejsilnější aktuálně dostupný turbodiesel v osobním autě.
2. Bugatti 8,0 W16
Jediný benzínový motor tohoto seznamu je rovnou jediný aktuálně vyráběný šestnáctiválec. Má čtyři turbodmychadla, přesněji dvakrát bi-turbo se sekvenčním uspořádáním, a všechna jsou poháněna normálně výfukovými plyny. I tomuto motoru jsme se věnovali detailně v rámci Vídeňského motorového sympozia v květnu letošního roku.
Chiron v nízkých otáčkách používá jen dvě turba, která by sama zvládla z motoru dolovat 1 600 Nm jen do nějakých 4 000 ot/min., pak by točivý moment klesal. Tato dvě turba přesto pracují v celém spektru otáček, v 3 800 ot./min ale motor otevře klapky dalším dvěma turbodmychadlům, která jsou aktivní pouze v druhé polovině otáčkového spektra. Díky tomu může dodávat 1 600 Nm až do 6 tisíc otáček.
3. BMW N57S
Tenhle motor má v katalozích označení 50d, ovšem pětilitr to není. Je to řadový šestiválec o objemu tří litrů, který nabídne 381 koní a 740 Nm. Testovali jsme ho v M550d a můžete si ho pořídit i v X5 a X6 M50d. Všude bude mít stejná tři turba a stejných 381 koní. M550d F10 s ním bylo nejsilnějším naftovým sedanem světa, alespoň než přišlo nové BMW 750d G11.
U tohoto motoru fungují všechna tři turba sekvenčně - první pracuje od volnoběhu, druhé se rozbíhá později a třetí se začíná roztáčet od 2 500 otáček. Výsledkem je 740 Nm mezi 2 a 3 tisíci otáček a 381 koní v rozsahu 4 000 - 4 400 ot./min. V našem testu nejvíce zapůsobil extrémní zátah motoru mezi 3 000 a 4 800 otáčkami. A také spotřeba, která se snadno mohla pohybovat okolo 20 litrů.
4. BMW B57S0
Výše zmíněné BMW 750d G11 dostalo právě tenhle motor. Opět to je řadový šestiválec se třemi litry objemu, ale místo tří turbodmychadel má čtyři; je to v podstatě facelift motoru N57S. Ukázal se také na Vídeňském motorovém sympoziu a u té příležitosti jsme se mu věnovali do detailu. Vyšlo najevo, že tenhle motor vznikal ne tolik kvůli navýšení výkonu, jako spíš kvůli snížení spotřeby a emisí a plnění normy Euro VI b.
Podobně jako šestnáctiválec Chironu, i tenhle motor má v podstatě dvakrát sekvenční bi-turbo. V nízkých otáčkách pracují nízkotlaká turbodmychadla, ve vyšších otáčkách elektronika otevře klapky dalším dvěma turbům, tentokrát vysokotlakým, a pracují všechna čtyři. Výsledkem je 760 Nm mezi 2 a 2 tisíci otáček a rovných 400 koní okolo 4 100 ot./min.
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 23 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 20 minutami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda