Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Touto zvláštně vyhlížející operací jde citelně zvýšit výkon motoru auta
5.11.2018 | Mirek Mazal
Na první pohled je to hlavně vizuálně podmanivá podívaná, skrývá se za ní ale mnohem více. Celá operace dává zejména starším motorům aut možnost znovu pořádné „dýchat” a dávat tak vyšší výkon.
Schválně, kdo z vás se někdy pokusil zvýšit výkon motoru prostřednictvím vyleštění kanálů sacího potrubí? Tušíme, že o mnoho lidí nepůjde a pokud se někdo přece najde, bude to pamětník ladění starých dvoutaktních motorek, kde lesklý povrch přepouštěcích kanálů znamenal opravdu hodně. Používaly se k tomu ruční frézky a každý, kdo to kdy zkusil, potvrdí, že jde o úmornou práci s ne zcela zaručeným výsledkem.
Tuhle dřinu nahradila metoda, která vnitřní povrch jakéhokoliv kanálu vyleští do zrcadlového lesku bez zmožených rukou. Je k ni potřeba lis, plastická hmota a brusivo o různé zrnitosti. Princip je velice jednoduchý. Směs plastické hmoty a brusiva je natlačena do kanálu, kde začne působit na jeho stěny. Přítomné brusivo tak může odstranit veškeré usazeniny popřípadě nerovnosti, které by narušovaly volný tok vzduchu.
Konkrétně se můžeme podívat na opracování sání vidlicového osmiválce z Mustangu Cobra. Auto z roku 1993 najezdilo velké množství kilometrů a jeho motor potřeboval generálku. Jeho součástí bylo i ošetření celého sání.
Jak je vidno, kanály jsou po operaci dokonale hladké. Účinnost takové změny ukazuje i graf z měření mezního průtoku kanály. Přes takto upravený díl dokáže motor nasát o 50 % více vzduchu a jak známo, to znamená výrazně vyšší výkon.
Zachycený postup je známý už zhruba od sedmdesátých let, většího rozšíření ale doznal o mnoho později. Znalí v oboru budou vědět více, ale pro laiky je pohled na očistu hlavně vizuální zážitek. A to i kvůli výsledku - vnitřní stěny automobilových dílů se na konci revitalizace lesknou jako nové. Autoři přiloženého videa hovoří o znatelném nárůstu výkonu po takovém zákroku a není důvod jim nevěřit, tohle musí být znát.
Brusná očista sacího potrubí Mustangu je vizuálně podmanivá podívaná, její smysl je ale jinde
Zdroj: Motorator@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis