Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce
8.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Japoncům se asi manuální převodovka zdá být příliš manuální, a tak k ní přidají i jakýsi automatický prvek. Vnímat jej lze pozitivně i negativně.
Manuální převodovky se vyznačují tím, že nechávají všechno na řidiči - ovládání spojky, řazení, rozjezdy, prostě všechno. Včetně potenciálních chyb - s automatickým řazením se vám nestane, že byste netrefili kvalt směrem nahoru, že byste při deceleraci příliš brzy zařadili nižší stupeň, že byste při dobržďování zapomněli vyřadit nebo že by vám auto „chcíplo” při rozjezdu. Paradoxně i proto má řada lidí manuály radši - můžou si to všechno dělat podle sebe.
Toyota si ale nyní nechala patentovat nové řešení manuální převodovky, které k běžným možnostem přidá jistou ochranu proti některým opravdu vážným chybám řidiče, jako je podtáčení nebo přetáčení motoru a měla by se sama postarat i o část řazení. Změna převodových stupňů (tedy většina změn...) ale má být pořád na řidiči - zůstávají tu tři pedály i klasická kulisa řazení.
Patent, o který Toyota v USA zažádala, popisuje elektronickou řídící jednotku, která umí ovládat spojku a zčásti i převodovku auta s normální manuálním řazením. Klíčové úkoly řídící jednotky jsou dva.
Jednak za určitých okolností zvládne zabránit nechtěnému zařazení špatného převodu. To se má dít pomocí zámků, které nedovolí řidiči pohnout řadicí pákou určitým směrem - v podstatě zamkne ty převody, jejichž zařazení by za současné rychlosti jízdy znamenalo přetočení nebo podtočení motoru.
A jednak je převodovka schopna za jiných okolností sama úplně vyřadit rychlost. Může se tak dít opět kvůli ochraně motoru či převodovky, hlavní cíl je ale jiný - zajistit i bez snahy řidiče tzv. plachtění, zkrátka jízdu na neutrál z kopce v momentě, kdy řidič jede se zařazenou rychlostí tak, že stejně jen spotřebovává palivo a v podstatě ničemu tím nepomáhá. Jestli bude systém vyřazovat i při snaze brzdit motorem na vysoký kvalt (tehdy je spotřeba nulová), nevíme.
V každém případě má tento systém slušný potenciál lepší ochrany pohonného ústrojí před neumělými řidiči. Ovšem, jsou tu i nevýhody, jako u automatického cokoli. Předpokládáme ovšem, že by tuto funkci mělo jít vypnout, stačilo by k tomu jedno tlačítko někde poblíž řadicí páky. V patentu se ale o ničem takovém nehovoří.
Návrh přesto může znít zajímavě - pořád máte v rukou auto s manuální převodovkou, ale když ho někomu půjčíte, nemusíte o něj mít tak velký strach, protože tento elektronický systém má potenciál zachránit docela dost. Jaký je váš názor?
Tahle schémata ukazují výše popsaný způsob fungování nového řešení Toyoty
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda