Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce
8.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Japoncům se asi manuální převodovka zdá být příliš manuální, a tak k ní přidají i jakýsi automatický prvek. Vnímat jej lze pozitivně i negativně.
Manuální převodovky se vyznačují tím, že nechávají všechno na řidiči - ovládání spojky, řazení, rozjezdy, prostě všechno. Včetně potenciálních chyb - s automatickým řazením se vám nestane, že byste netrefili kvalt směrem nahoru, že byste při deceleraci příliš brzy zařadili nižší stupeň, že byste při dobržďování zapomněli vyřadit nebo že by vám auto „chcíplo” při rozjezdu. Paradoxně i proto má řada lidí manuály radši - můžou si to všechno dělat podle sebe.
Toyota si ale nyní nechala patentovat nové řešení manuální převodovky, které k běžným možnostem přidá jistou ochranu proti některým opravdu vážným chybám řidiče, jako je podtáčení nebo přetáčení motoru a měla by se sama postarat i o část řazení. Změna převodových stupňů (tedy většina změn...) ale má být pořád na řidiči - zůstávají tu tři pedály i klasická kulisa řazení.
Patent, o který Toyota v USA zažádala, popisuje elektronickou řídící jednotku, která umí ovládat spojku a zčásti i převodovku auta s normální manuálním řazením. Klíčové úkoly řídící jednotky jsou dva.
Jednak za určitých okolností zvládne zabránit nechtěnému zařazení špatného převodu. To se má dít pomocí zámků, které nedovolí řidiči pohnout řadicí pákou určitým směrem - v podstatě zamkne ty převody, jejichž zařazení by za současné rychlosti jízdy znamenalo přetočení nebo podtočení motoru.
A jednak je převodovka schopna za jiných okolností sama úplně vyřadit rychlost. Může se tak dít opět kvůli ochraně motoru či převodovky, hlavní cíl je ale jiný - zajistit i bez snahy řidiče tzv. plachtění, zkrátka jízdu na neutrál z kopce v momentě, kdy řidič jede se zařazenou rychlostí tak, že stejně jen spotřebovává palivo a v podstatě ničemu tím nepomáhá. Jestli bude systém vyřazovat i při snaze brzdit motorem na vysoký kvalt (tehdy je spotřeba nulová), nevíme.
V každém případě má tento systém slušný potenciál lepší ochrany pohonného ústrojí před neumělými řidiči. Ovšem, jsou tu i nevýhody, jako u automatického cokoli. Předpokládáme ovšem, že by tuto funkci mělo jít vypnout, stačilo by k tomu jedno tlačítko někde poblíž řadicí páky. V patentu se ale o ničem takovém nehovoří.
Návrh přesto může znít zajímavě - pořád máte v rukou auto s manuální převodovkou, ale když ho někomu půjčíte, nemusíte o něj mít tak velký strach, protože tento elektronický systém má potenciál zachránit docela dost. Jaký je váš názor?
Tahle schémata ukazují výše popsaný způsob fungování nového řešení Toyoty
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva