Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?

Toyota je zjevně další automobilkou, která si myslí, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Tato novinka může jejich efektivitu citelně zvýšit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?

2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toyota je zjevně další automobilkou, která si myslí, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Tato novinka může jejich efektivitu citelně zvýšit.

Podle některých jsou spalovací motory mrtvé a čekají jen na svůj soudný den. A podle jiných ne až tak. Toyota zjevně patří mezi ty druhé, neboť si nechala patentovat vlastní systém variabilního kompresního poměru. Informují nás o tom obrázky z amerického patentového úřadu, na kterých vidíme výkresy ojnic s proměnlivou délkou u pístního čepu.

Samotný nápad s proměnlivým kompresním poměrem vám nemusí přijít nový, jenže konkrétní řešení Toyoty je nové. Představuje úplně odlišnou cestu k výsledku stejnému, jakého dosahuje Infiniti s motorem VC-T. Zatím se k nám nedostala prohlášení typu „tento motor zabije diesely”, ale také nevidíme oficiální představení novinky, nýbrž pouze patentové obrázky. Ty ukazují, že celá změna kompresního poměru bude probíhat v ojnici, nikoliv úplně mimo klikovou skříň jako u Infiniti.

Ojnice má na každé straně jeden píst, který je ovládán motorovým olejem pod tlakem. Ventil uprostřed pouští olej do jednoho nebo druhého pístu z lůžka na klikovém ložisku v závislosti na tlaku oleje. Při nižším tlaku oleje má ojnice menší délku a kompresní poměr je tedy nižší. Když tlak oleje překročí určitý práh, ventil se přepne a pustí ho do druhého pístu, ojnici prodlouží a tak zvýší kompresní poměr.

Toyota nicméně v dokumentaci udává, že je možné ventil nastavit i opačně, tedy že by při nižším tlaku oleje (tj. teoreticky při nižších otáčkách) byl kompresní poměr větší a při vyšším tlaku oleje by byl kompresní poměr menší. Nakolik je kompresní poměr plynule variabilní a jaké jsou jeho dvě hraniční hodnoty, zatím nevíme.

Pochopitelně, díváme se na patentové obrázky, takže si nemůžeme být jisti, kdy - a zda vůbec - něco takovéhoto uvidíme v produkčních Toyotách. Nevýhody tohoto systému jsou nasnadě - už pravděpodobně těžší ojnice je potíž, může vyvstat potřeba těžších protizávaží na klikové hřídeli, motor by mohl pracovat s nižšími maximálními otáčky, mohl by se méně ochotně vytáčet...

To všechno je možné, na druhé straně by ale stála možnost měnit kompresní poměr v celém různých otáčkách motoru a jeho efektivitu tím zvýšit klidně o desítky procent. Počkejme si na oficiální představení automobilkou, to jistě řekne víc.


Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 1 - toyota variabilni delka ojnice patent 01Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 2 - toyota variabilni delka ojnice patent 02Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 3 - toyota variabilni delka ojnice patent 03Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 4 - toyota variabilni delka ojnice patent 04Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 5 - toyota variabilni delka ojnice patent 05Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 6 - toyota variabilni delka ojnice patent 06Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 7 - toyota variabilni delka ojnice patent 07Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 8 - toyota variabilni delka ojnice patent 08Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 9 - toyota variabilni delka ojnice patent 09Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu? - 10 - toyota variabilni delka ojnice patent 10
Podle toho, do kterého pístku v ojnici pustíte tlakový olej, je kompresní poměr menší nebo větší

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše