Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toyota je zjevně další automobilkou, která si myslí, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Tato novinka může jejich efektivitu citelně zvýšit.
Podle některých jsou spalovací motory mrtvé a čekají jen na svůj soudný den. A podle jiných ne až tak. Toyota zjevně patří mezi ty druhé, neboť si nechala patentovat vlastní systém variabilního kompresního poměru. Informují nás o tom obrázky z amerického patentového úřadu, na kterých vidíme výkresy ojnic s proměnlivou délkou u pístního čepu.
Samotný nápad s proměnlivým kompresním poměrem vám nemusí přijít nový, jenže konkrétní řešení Toyoty je nové. Představuje úplně odlišnou cestu k výsledku stejnému, jakého dosahuje Infiniti s motorem VC-T. Zatím se k nám nedostala prohlášení typu „tento motor zabije diesely”, ale také nevidíme oficiální představení novinky, nýbrž pouze patentové obrázky. Ty ukazují, že celá změna kompresního poměru bude probíhat v ojnici, nikoliv úplně mimo klikovou skříň jako u Infiniti.
Ojnice má na každé straně jeden píst, který je ovládán motorovým olejem pod tlakem. Ventil uprostřed pouští olej do jednoho nebo druhého pístu z lůžka na klikovém ložisku v závislosti na tlaku oleje. Při nižším tlaku oleje má ojnice menší délku a kompresní poměr je tedy nižší. Když tlak oleje překročí určitý práh, ventil se přepne a pustí ho do druhého pístu, ojnici prodlouží a tak zvýší kompresní poměr.
Toyota nicméně v dokumentaci udává, že je možné ventil nastavit i opačně, tedy že by při nižším tlaku oleje (tj. teoreticky při nižších otáčkách) byl kompresní poměr větší a při vyšším tlaku oleje by byl kompresní poměr menší. Nakolik je kompresní poměr plynule variabilní a jaké jsou jeho dvě hraniční hodnoty, zatím nevíme.
Pochopitelně, díváme se na patentové obrázky, takže si nemůžeme být jisti, kdy - a zda vůbec - něco takovéhoto uvidíme v produkčních Toyotách. Nevýhody tohoto systému jsou nasnadě - už pravděpodobně těžší ojnice je potíž, může vyvstat potřeba těžších protizávaží na klikové hřídeli, motor by mohl pracovat s nižšími maximálními otáčky, mohl by se méně ochotně vytáčet...
To všechno je možné, na druhé straně by ale stála možnost měnit kompresní poměr v celém různých otáčkách motoru a jeho efektivitu tím zvýšit klidně o desítky procent. Počkejme si na oficiální představení automobilkou, to jistě řekne víc.
Podle toho, do kterého pístku v ojnici pustíte tlakový olej, je kompresní poměr menší nebo větší
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva