Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut

Vývoj aut obecně kráčí vpřed, někdy ale z více, někdy z méně pochopitelných důvodů udělá krok stranou. Tlusté A-sloupky jsou jedním z takových úkroků a Toyota na něj zjevně má lék.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut

1.7.2018 | Petr Miler

Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vývoj aut obecně kráčí vpřed, někdy ale z více, někdy z méně pochopitelných důvodů udělá krok stranou. Tlusté A-sloupky jsou jedním z takových úkroků a Toyota na něj zjevně má lék.

Tlusté A-sloupky jsou morem dnešních aut, ovšem nejsou samoúčelné - jsou tu kvůli vyšší bezpečnosti, auto tak snáze odolá následkům různých nehod. Můžeme se bavit o tom, že kdybyste z auta pořádně viděli, možná byste ani nehavarovali, ale to by byla debata o Godotovi, protože výsledky z crash testů rozhodují, a tak cesta zpátky k tenkým A-sloupkům neexistuje.

Ve skutečnosti tu máme tlusté A-sloupky, za které se leckdy schová nejen cyklista, ale i kamion, takže člověk musí za volantem různě naklánět hlavu, aby okolo sloupků pořádně viděl. Z toho důvodu se nejedna automobilka snaží přijít se systémem, jak přes sloupky lépe vidět. A Toyota k tomu chce využít optické prvky.

Principem je „obalení” A-sloupku optickými hranoly tak, aby se sloupek na vnitřní straně jevil jako v podstatě průhledný. Ty prostřednictvím odrazů přenesou obraz tak, že z pozice řidiče uvidíte „skrz” ně. Ilustrují to patentové obrázky níže - podle Toyoty byste měli vidět přes sloupek velmi přesně. Ve skutečnosti nepůjde dosáhnout zcela dokonalé reprodukce, pro získání informace o okolním provozu to stačit ale bude.

S tímto řešením je spojeno několik zásadních problémů. Prvním je fakt, že A sloupek se při jejich aplikaci stane ještě tlustší. Vnější přidaná vrstva sice bude průhledná, přesto bude odraz deformovat. Dalším jsou parazitní odrazy světla, kdy soustava může být zdrojem oslnění. Třetím pak přidaná hmotnost a chování při případné havárii. Ale je to rozhodně originálnější řešení než použití kamer a displejů.

Obrázky pocházejí z žádosti Toyoty o patent, takže si automobilka tohle řešení pojišťuje jako výhradně své. Nevíme ovšem, co na to říkají jiné firmy, které už dříve přišly s podobnými nápady - na obrázcích níže můžete vidět praktické záběry prototypů podobných „průhledných” sloupků od Jaguaru i neautomobilových firem. Řešení Japonců je specifické v použití výše popsaného řešení a je možné, že právě to dovolí rychlé zavedení do praxe. Počkejme si na to, zatím jde stále jen o patent.


Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 1 - toyota patent pruhledny sloupek 01Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 2 - toyota patent pruhledny sloupek 02Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 3 - toyota patent pruhledny sloupek 03Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 4 - toyota patent pruhledny sloupek 04Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 5 - toyota patent pruhledny sloupek 05
„Průhledný” sloupek Toyoty funguje pomocí soustavy optických prvků

Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 6 - Toyota patent pruhledny sloupek dalsi 01Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 7 - Toyota patent pruhledny sloupek dalsi 02Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 8 - Toyota patent pruhledny sloupek dalsi 03Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 9 - Toyota patent pruhledny sloupek dalsi 04Toyota si nechala patentovat řešení jednoho z morů moderních aut - 10 - Toyota patent pruhledny sloupek dalsi 05
Takto nějak by celé řešení mělo fungovat v praxi. Jak vidíte, Toyota není jediná firma, která s podobným nápadem přišla

Zdroj: USPTO

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.