Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l
3.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.
Pokud dnes nějaká větší automobilka představuje nový motor, můžete si vsadit na to, že bude přeplňovaný. Atmosférické motory jsou prakticky po smrti a někteří výrobci už léta nenabízí jediný motor bez turbodmychadla či kompresoru. Značky pochopitelně říkají, že tím snižují spotřebu, navíc přidávají i výkon. To druhé je nesporné, o tom prvním by šlo dlouze diskutovat - v testech normované spotřeby to funguje, v praxi ne vždy.
Evropa ovšem od letošního září pojede dle nového měřícího cyklu, ve Státech pro změnu řádí Donald Trump a mírní mnohdy nesmyslná opatření svého předchůdce. Na to již začínají automobilky reagovat, a to buď upsizingem, tedy navyšováním objemů pohonných jednotek, které dříve smrskly na minimum, tak případně návratem k atmosférickým jednotkám. A právě tímto směrem nyní míří Toyota.
Japonská automobilka tedy atmosféry nikdy zcela neopustila, zvláště ve Spojených státech. Pár menších přeplňovaných motorů už ale nabídla a očekávalo se, že bude dále kráčet tímto směrem. Nic takového se ovšem neděje, místo toho byl nově představen 2,5litrový čtyřválec, který si k poměrně vysokému výkonu nedopomáhá turbodopingem.
Toyota agregát nazývá Dynamic Force a dodává, že zamíří pod kapotu sedanu Camry modelového roku 2018. Vůči předchozímu provedení se objem i počet válců nikterak nezměnily, výkon ovšem navýšen byl. V základním provedení bude jednotka produkovat 204 koní a 250 Nm točivého momentu, v případě úrovně výbavy XSE pak 209 koní a 252 Nm. To oproti loňsku představuje nárůst o 26 koní a 19 Nm.
Daných změn bylo dosaženo především redukcí tření, zlepšením odvodu výfukových plynů, vylepšením chlazení a přepracováním sacího traktu. Tepelná účinnost motoru tak narostla na obdivuhodných 40 procent, což je v případě spalovacích motorů neskutečné číslo (při porovnání s elektromotory samozřejmě již tak působivé není, to je ovšem trochu jiný příběh).
Stran přepracování motoru došlo také na nahrazení šestistupňové převodovky novým osmistupňovým automatem. I ten má zásluhu na snížení spotřeby, která činí 8,1 l/100 km ve městě, 5,7 l mimo město a 6,9 l v průměru - dle realistických amerických testů, ne úsměvných evropských čísel. Vůči tomu předchozí Camry jezdila za 9,8/7,1/8,7 litru na sto kilometrů. A třeba takový Chevrolet Malibu s dvoulitrovým turbem si mimo město řekne o 7,1 l/100 km.
Je tedy evidentní, že potenciál atmosférických jednotek stále ještě nebyl vyčerpán, což je i důvod, proč Toyota již pracuje na šestiválcích a osmiválcích Dynamic Force. Nastal tedy čas návratu k jednotkám, z nichž bude profitovat především zákazník a nikoliv zákonodárci? To zatím nelze definitivně říci, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá. Nicméně ještě nikdy v životě jsme jí neviděli tak rádi jako dnes, zvláště když Japonci říkají, že je jen první z hejna...
Toyota Camry modelového roku se chlubí novým 2,5litrovým čtyřválcem Dynamic Force, který nadále počítá s atmosférickým plněním. Vůči předchozí jednotce se dočkal vyššího výkonu, spotřeba však klesla
Zdroj: Auto News, Foto: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:43 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan