Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l

Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l

3.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.

Pokud dnes nějaká větší automobilka představuje nový motor, můžete si vsadit na to, že bude přeplňovaný. Atmosférické motory jsou prakticky po smrti a někteří výrobci už léta nenabízí jediný motor bez turbodmychadla či kompresoru. Značky pochopitelně říkají, že tím snižují spotřebu, navíc přidávají i výkon. To druhé je nesporné, o tom prvním by šlo dlouze diskutovat - v testech normované spotřeby to funguje, v praxi ne vždy.

Evropa ovšem od letošního září pojede dle nového měřícího cyklu, ve Státech pro změnu řádí Donald Trump a mírní mnohdy nesmyslná opatření svého předchůdce. Na to již začínají automobilky reagovat, a to buď upsizingem, tedy navyšováním objemů pohonných jednotek, které dříve smrskly na minimum, tak případně návratem k atmosférickým jednotkám. A právě tímto směrem nyní míří Toyota.

Japonská automobilka tedy atmosféry nikdy zcela neopustila, zvláště ve Spojených státech. Pár menších přeplňovaných motorů už ale nabídla a očekávalo se, že bude dále kráčet tímto směrem. Nic takového se ovšem neděje, místo toho byl nově představen 2,5litrový čtyřválec, který si k poměrně vysokému výkonu nedopomáhá turbodopingem.

Toyota agregát nazývá Dynamic Force a dodává, že zamíří pod kapotu sedanu Camry modelového roku 2018. Vůči předchozímu provedení se objem i počet válců nikterak nezměnily, výkon ovšem navýšen byl. V základním provedení bude jednotka produkovat 204 koní a 250 Nm točivého momentu, v případě úrovně výbavy XSE pak 209 koní a 252 Nm. To oproti loňsku představuje nárůst o 26 koní a 19 Nm.

Daných změn bylo dosaženo především redukcí tření, zlepšením odvodu výfukových plynů, vylepšením chlazení a přepracováním sacího traktu. Tepelná účinnost motoru tak narostla na obdivuhodných 40 procent, což je v případě spalovacích motorů neskutečné číslo (při porovnání s elektromotory samozřejmě již tak působivé není, to je ovšem trochu jiný příběh).

Stran přepracování motoru došlo také na nahrazení šestistupňové převodovky novým osmistupňovým automatem. I ten má zásluhu na snížení spotřeby, která činí 8,1 l/100 km ve městě, 5,7 l mimo město a 6,9 l v průměru - dle realistických amerických testů, ne úsměvných evropských čísel. Vůči tomu předchozí Camry jezdila za 9,8/7,1/8,7 litru na sto kilometrů. A třeba takový Chevrolet Malibu s dvoulitrovým turbem si mimo město řekne o 7,1 l/100 km.

Je tedy evidentní, že potenciál atmosférických jednotek stále ještě nebyl vyčerpán, což je i důvod, proč Toyota již pracuje na šestiválcích a osmiválcích Dynamic Force. Nastal tedy čas návratu k jednotkám, z nichž bude profitovat především zákazník a nikoliv zákonodárci? To zatím nelze definitivně říci, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá. Nicméně ještě nikdy v životě jsme jí neviděli tak rádi jako dnes, zvláště když Japonci říkají, že je jen první z hejna...


Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 1 - Toyota Camry 2018 zive foto 01Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 2 - Toyota Camry 2018 zive foto 02Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 3 - Toyota Camry 2018 zive foto 03Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 4 - Toyota Camry 2018 zive foto 04Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 5 - Toyota Camry 2018 zive foto 05Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 6 - Toyota Camry 2018 zive foto 06Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 7 - Toyota Camry 2018 zive foto 07Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 8 - Toyota Camry 2018 zive foto 08Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 9 - Toyota Camry 2018 zive foto 09Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 10 - Toyota Camry 2018 zive foto 10Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 11 - Toyota Camry 2018 zive foto 11Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 12 - Toyota Camry 2018 zive foto 12Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 13 - Toyota Camry 2018 zive foto 13Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 14 - Toyota Camry 2018 zive foto 14Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 15 - Toyota Camry 2018 zive foto 15Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 16 - Toyota Camry 2018 zive foto 16Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 17 - Toyota Camry 2018 zive foto 17Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 18 - Toyota Camry 2018 zive foto 18
Toyota Camry modelového roku se chlubí novým 2,5litrovým čtyřválcem Dynamic Force, který nadále počítá s atmosférickým plněním. Vůči předchozí jednotce se dočkal vyššího výkonu, spotřeba však klesla

Zdroj: Auto News, Foto: Motor1

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.