Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu

Do budoucnosti nikdo nevidí, toto je ale jedna z těch věcí, které by svět automobilů opravdu mohly změnit. Relativně jednoduše může zvýšit výkon, zlepšit trakci i snížit spotřebu paliva.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu

19.11.2018 | Mirek Mazal

Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do budoucnosti nikdo nevidí, toto je ale jedna z těch věcí, které by svět automobilů opravdu mohly změnit. Relativně jednoduše může zvýšit výkon, zlepšit trakci i snížit spotřebu paliva.

Když s někým začnete mluvit o budoucnosti automobilismu, řeč se rychle stočí na elektřinou poháněné vozy. Vývoj tímto směrem pod tlakem regulací spotřeby paliva a jí přímo úměrných emisí CO2 skutečně míří, zatím je ale předčasné tvrdit, že do takového cíle dospěje. Mnohem dříve a teď už zřejmě neodvratně dojde k částečné elektrifikaci aut se spalovacím motorem - v masovém měřítku ji můžeme očekávat už během několika následujících let.

I autům typu Škoda Octavia by se tak měl stát vlastní hybridní pohon, třebaže v jen velmi umírněné formě. Malý elektromotor bude současně startérem, bude umět pohánět vůz v nízkých rychlostech (typicky městské kolony), postará se o možnost úplného vypnutí motoru při jízdě na neutrál, dokáže pomoci s akcelerací a rekuperuje část elektrické energie. Říká se tomu mild-hybrid a možná už se takové budoucnosti pro její složitost předem děsíte. Hybridizace ale může nabrat i zajímavějších podob.

Jednou z nich je řešení, které dokáže prakticky jakémukoli současnému vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol přidat pohon 4x4, s akcelerací pomoci výrazně a k tomu se postarat i o snížení spotřeby. Stačí nenainstalovat malý elektromotor kamsi k převodovce, ale vzít dva a namontovat je do každého ze zadních kol. Přesně tímto směrem míří vývoj hned několika firem a nejdále je s ním paradoxně ta, o které jste nejspíše nikdy neslyšeli - americký Orbis.

O jejím Ring-Drivu byla řeč už letos dubnu, teď se ale celé řešení ukázalo mnohem detailněji na automobilové show SEMA 2018, kde se o něm rozpovídal jeho autor, Marcus Hays.

Za budoucnost je tento označován pro všechno, co jsme zmínili výše - na správných místech škrábe automobilky i zákazníky. Novinka jednak nevyžaduje zásadní změny konstrukce vozu, takže je skutečně možné ji přidat i autům, která pro použití něčeho takového nebyla primárně vyvíjena. Stará o nárůst výkonu až o 70 koní, které navíc posílá jen na zadní kola. Z vozu tak udělá jakousi čtyřkolku na přání a v případě využití pouze zadního elektrického pohonu (třeba v onom městském provozu) může zásadně zahýbat i se spotřebou paliva.

Hays představil složení celého mechanismu ze speciálních materiálů slibující zachování nízké hmotnosti standardního kola. Celá konstrukce vypadá hodně zvláštně, to mj. i proto, že Ring-Drive mění také řešení brzd. Pod paprsky disku z lehkých slitin je patrný brzdový kotouč nezvyklého poloměru táhnoucí se po celém obvodu ráfku. Jeho pojetí má svůj smysl - vnitřek kola zabírá elektrický pohon a toto je jediná cesta, jak ponechat zadním kolům funkční brzdy. Autor tvrdí, že funguje efektivněji než standardní kotouč - přes malý třmen a celkově malou plochu kotouče má překonávat originál asi o 40 procent.

Hasy pozitivně hovoří také o setrvačnosti rotace kola, o kterou mají při jeho větším zatížení mnozí logicky obavu. Samotný pohon ale s kolem nerotuje a vůz je v případě použití Ring-Drivu osazen lehčím hliníkovým diskem, který vytváří zastavěnému pohonu menší odpor než originální kolo. Dále názorně ukázal jednotlivé části výrobku, pomocí digitální váhy dokonce znázornil lehkost jednotlivých komponentů, která má minimalizovat neodpruženou hmotnost. Ring-Drive jako celek pochopitelně něco váží, podle autora ale auta s pohonem předních kol výrazně přetěžují přední nápravu, takže uložení nového pohonu o hmotnosti zhruba 80 kilogramů (starají se o ni hlavně akumulátory v kufru) nezhorší jízdní projev celého vozu.

O tom by se dalo diskutovat, je ale třeba říci, že pokud se hybridizace stane masové rozšířenou hmotnost aut zvýší podobnou měrou. A navíc z větší části znovu na přední ose, bez možnosti pohánět zadní kola. To je výhoda Ring-Drivu, který se v tomto případě snaží být maximálně efektivní - elektromotory bez jakýchkoliv ztrát a komplikovaných převodů roztáčí přímo disk s pneumatikou. Motorky jsou přesto doplněny dvoustupňovými převodovkami, takže na kolo jde vždy maximum točivého momentu. Systém zvládá při brzdění rekuperovat a tím střádá energii pro další využití, což může pohon auta zefektivnit i z hlediska spotřeby paliva.

Pro nás je zajímavější dynamika - Ring-Drive v Hondě Civic Type-R umožňuje dosáhnout stovku o sekundu dříve, Hays upozorňuje na možnost změny převodu současně se změnou dynamických schopností. Kompletní nastavení se odvíjí od konkrétního vozu, firma plánuje nabízet produkt napříč automobilovým trhem. Velikost a tvar konstrukčních součástí elektropohonu se jen přizpůsobí volnému prostoru.

Řídicí jednotka původního motoru dokonce nutně nevyžaduje žádný nový software, pokud tedy Ring-Drive má být použit hlavně ke zlepšení dynamiky. Jeho elektronika pracuje samostatně, nezávisle monitoruje průběh točivého momentu spalovacího motoru, proto dokáže i zabránit zbytečnému prokluzu kol či obecně přidat ruku k dílu, když je třeba. Pakliže by měl nový pohon fungovat i samostatně například ve zmíněných kolonách a tím dovolil spalovacímu motoru odpočívat, je zásah do jeho řídícího software pochopitelně nezbytný.

Zajímavé je téma hluku. Hays hovoří o drobném zesílení provozních zvuků, jeho slova o turbíně potvrzují následující přiložené záběry pištící Hondy. Zvukový projev je podobný kompresorovému přeplňování, některým asi bude po chuti, jiným ne.

Známe konečně i cenu - kit pro jeden vůz vyjde zájemce na 9 995 amerických dolarů, tedy asi 260 tisíc Kč a zručnější automobilista si jej prý i nainstaluje sám. Na jednu stranu není bůhvíjak málo, je ale třeba si uvědomit, že jde o 70 koní, pohon 4x4 a potenciální snížení spotřeby navíc, což vám automobilka obvykle o moc levněji neprodá. A je třeba také dodat, že jde o produkt nezávislé firmy - pokud by něco podobného vyráběl Volkswagen v milionech exemplářů, bude cena zlomková.

Uvidíme, kam se budoucnost aut skutečně stočí, podobným systémům ale věštíme růžovou budoucnost. Asi se nestanou úplně běžnými, neboť pro většinu lidí bude i zkraje popsaný mild-hybridní pohon příliš, pro náročnější motoristy ale může snadno být tou nejefektivnější cestou k rychlejšímu, schopnějšímu a úspornějšímu autu.


Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 1 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 11Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 2 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 12
Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 3 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 01Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 4 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 02Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 5 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 03Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 6 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 04Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 7 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 05Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 8 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 06Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 9 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 07Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 10 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 08Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 11 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 09Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 12 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 10 Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 13 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 13Zvláštní pohon aut budoucnosti odhalil detaily. Zvýší výkon a trakci, sníží spotřebu - 14 - Pridavny nahon na  kola s elektromotorem dalsi 14
Dnes už prodávaný Ring-Drive v detailech. Na první pohled vypadá zvláštně, funguje ale docela chytře. V jednom celku skrývá přídavný motor i nové brzdy

Zdroj: Street FX Motorsport TV@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.