Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Už se ví, jak zabránit krádežím aut zneužitím bezklíčového vstupu. Řešení je geniálně jednoduché
27.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je to ten nápad, po jehož představení si říkáte, proč někoho nenapadl dávno. Má učinit přítrž paradoxu, že moderní auta se kradou snáz než ta starší.
Systém bezklíčového přístupu do automobilu se dostal pod kůži snad každému, kdo ho jednou začal používat. Stačí mít u sebe klíč (či lépe řečeno modul), přijít k autu, chytit za kliku a automobil sám odemkne. Startování probíhá tlačítkem opět bez nutnosti hledat po kapsách svazek klíčů. Pohodlnost vládne světu, proto se tato vymoženost zařadila do výbavy snad všech nových automobilů, jenže na všem se najdou mouchy.
V případě tohoto systému je to spíše pořádná masařka - bezklíčový vstup totiž velmi usnadňuje „práci” zlodějům. Tomuto problému se věnujeme už dlouho a už jsme vám ukazovali i videa, jak snadné je auto s „keylessem” ukrást. Bezklíčový systém totiž pracuje na principu rádiových vln, kterým komunikuje klíč s vozidlem. Stačí tedy zesílit jeho signál, když jej máte kupříkladu doma v předsíni a přenést jej k vozu stojícímu klidně kilometr daleko. Ten si myslí, že máte klíč v kapse a auto je možné bez poškození odemknout a nastartovat. A protože jednou nastartované auto už se ani bez přítomnosti modulu nevypne, můžete s ním dojet klidně na světa kraj.
Kouzlo je nejen v tom, že auto takto lapkům padne do rukou ve stoprocentním stavu, jejich aktivita je i velmi nenápadná - žádné rozbíjení oken nebo páčení zámků, žádné otálení před startem. Pro okolí vypadají dobře vybavení zloději stejně jako lidé, kteří usedají do svého vlastního vozu. A vzhledem k tomu, že zesílení signálu nevstupuje do samotné komunikace mezi autem a klíčem, stala se technika umožňující tyto jednoduché krádeže i velmi dostupnou.
Přesně tento problém byl dosud noční můrou všech automobilek, protože si nevěděly rady, jak riziko eliminovat. Přestat poskytovat keyless pro ně nebylo řešením, na to jde o příliš žádaný prvek komfortní výbavy. A dřívější test německého ADAC ukázal, že jde opravdu o obecný problém - odolat tomuto způsobu zneužití nedokázal ani jeden vůz, který tehdy testoval. Vyzkoušeno bylo celkem 180 aut a do jednoho je svedlo oklamat zařízení koupené na internetu za asi 2,5 tisíce Kč.
Od té chvíle uplynula už spousta času a žádné řešení zatím nebylo k dispozici. Potíž to byla hlavně pro majitele vozů velmi žádaných zloději - např. majitelům Land Roverů už pojišťovny dokonce odmítaly uzavřít pojistku, pokud člověk neměl uzamčenou garáž. Není tedy divu, že právě Land Rover přišel jako první s řešením, které je vlastně velice jednoduché. Automobilka začala používat speciální čipy, které umí nejen to, co ty dřívější, dokáží navíc skrze délku trvání vysílání rádiového signálu velmi přesně spočítat vzdálenost klíče od automobilu. Pokud ta překročí naprogramovanou hodnotu, je zde podezření, že signál byl nějak zesílen a auto se neodemkne resp. nebude nastartováno.
Premiérově tuto ochranu dostal Land Rover Discovery, který otestoval znovu německý ADAC a konstatuje, že jde o vůbec první auto, které dokáže pokusu o krádež s pomocí zesílení signálu odolat. Je to historický mezník, neboť předpokládáme, že nyní se stejným směrem vydají i další automobilky. Zloději by tak mohli mít o dost těžší život - byl to totiž nejspíše právě rozmach systémů bezklíčového vstupu, který stále v posledních letech za rychle rostoucím počtem krádeží novějších aut...
Zjednodušená schémata ukazují typické způsoby fungování bezklíčového vstupu, dva možné způsoby zneužití a kde vůz na klíč obvykle reaguje
Dosud tak nebylo problémem zkrátka nasimulovat blízkou přítomnost klíče u vozu, i když je desítky metrů vzdálen. A pak s autem zacházet, jako byste klíč drželi v ruce
Land Rover Discovery je nyní prvním vozem, který těmto systémům dokáže odolat. Speciální klíč s chytrým čipem dostanou následně další modely britské společnosti Jaguar Land Rover a časem snad i všechna auta na trhu
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva