Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
V pravidlech F1 je vážně díra. „Velrybí křídlo” nových strojů je legální. A geniální
26.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když vytáhl Mercedes svou novou F1 pro sezónu 2017, začali jsme se ptát, co znamená ten zvláštní spojler vzadu. Pak ho použilo i Ferrari a bylo jasno.
Tento týden patřil mimo jiné odhalování nových monopostů Formule 1 pro sezónu 2017. To je věc, které za normálních okolností nevěnujeme velkou pozornost, jenže monoposty F1 pro letošní sezónu jsou jiné jak dlouho ne, a tak jsme pochopitelně byli zvědaví, jak budou vypadat. Většinu strojů menších týmů jsme vám ukázali spolu s tím od Mercedesu a pak přidali i další dva z velkých favoritů nové ef-jedničky Ferrari a McLarenu.
Když Mercedes představil svůj W08, nic zvláštního se nedělo. Pak se ale ukázalo, že při prvních testech v Silverstone použil aerodynamický prvek, který na oficiálních fotkách chyběl - zvláštní další křídlo před tím zadním, které na první pohled připomene idealizovaná zobrazení proudu vody tryskající z hřbetu „odfukující” velryby. A všichni se pochopitelně začali ptát, co to znamená.
Možnosti byly dvě. Jednak to, že třícípá hvězda při přípravách monopostu dle nových pravidel objevila skulinu v pravidlech, která použití něčeho takového umožňuje, ačkoli by to nebylo exaktně stanoveno. A druhou možností bylo, že konstruktéři jen odváděli pozornost a na auto „plácli” nějaký nesmysl, nad kterým měli všichni dumat a přehlédnout drobnější, ale skutečně významné specifikum v konstrukci vozu.
Obojí bylo dost dobře možné, věřili jsme ale spíše první možnosti. Protože... Němci. Němci nešprýmují. A když se o den později ukázalo nové Ferrari SF70H s trochu jiným, ale principielně velmi podobným prvkem, bylo jasno. Nezávisle na sobě by konstruktéři dvou úplně jiných vozů stejným obdobným způsobem pozornost neodváděli, takže tady musí být díra v pravidlech, kterou ti nejschopnější z nejschopnějších techniků světa nezávisle na sobě odhalili při přípravách nového monopostu.
Pravidla F1 jsou ale tak složitá, že odhalit podobnou skulinu je pro běžného smrtelníka prakticky nemožné. Nakonec i vysvětlení níže vám ukáže, jak komplikované dnešní regule jsou - jsou tu tisíce aspektů definovaných na milimetry a jeden musí jít dohromady s druhým. Tvůrci pravidel jistě myslí na to, aby šly, v této míře složitosti a při tak velké změně pravidel se ale zkrátka stane, že něco nedomyslí. A přesně to se tu stalo. A lidé z Mercedesu s Ferrari na to přišli.
Následující 3D-nákresy vám snad nejlépe ukáží, jak byla ona díra objevena. Aerodynamická pravidla F1 definují pro sezónu 2017 velmi přesně podobu zadního křídla, tou se dnes vůbec zabývat nebudeme. A podobně přesně definují podobu krytu motoru a ocasu nad ním. Jenže když se pravidla pro tyto dvě dílčí části dají dohromady a dalšími definovanými rozměry, zůstane mezi oběma částmi prostor široký 50 mm, který není definován nijak a konstruktéři do něj mohou umístit třeba skulpturu hada. Jediné, co jej omezuje, je prostor na výšku (začíná 500 mm nad zemí až do maximální možné výšky karoserie) a šířka 750 mm mezi koly. Jinak tu neplatí žádná omezení.
Když si aktuální aerodynamická pravidla „namalujete” v 3D, zjistíte, že vzadu skutečně existuje malý prostor nechávající volné pole působnosti
Přesně do tohoto prostoru byly vměstnány oba spojlery, které zachycují i fotky níže. Mercedes nevyužívá možnosti osadit vůz tzv. rozšířenou ploutví, takže ono dodatečné křídlo se tyčí až od základů karoserie, Ferrari onu ploutev má, takže své 5centimetrové křídlo „přilepilo” na ni. Obojí je perfektně legální. A geniální, uvážíme-li, jak hluboce někdo musel zkoumat pravidla, aby tohle našel bez vodítka, které nám nyní konstruktéři dali.
K čemu je to dobré? Ví bůh, ale pravděpodobně tu půjde jen o úpravu proudění vzduchu než o dodatečný přítlak, i když prostor cca 5x75 cm není úplně nicotný. Nyní je pochopitelně otázkou, jestli FIA něco takového nezakáže úpravou pravidel, ale doufejme, že ne, byla by to škoda. Pokud by pak tato věc fungovala a přinášela Ferrari s McLarenem nějakou výhodu, očekávejme její postupné nasazení i u dalších týmů.
Závěrem musíme zopakovat, že F1 byla vždy bitevním polem konstruktérů hledající mj. podobné mezery v pravidlech, stejně jako byla bojištěm řidičských talentů a zkušeností. Aktuální případ „dvojího křídla” nejvíce připomíná pokus Ferrari přelstít pravidla v roce 1982. Tehdy se na monopostech Villeneuva a Pironiho objevila na velké ceně USA dvě křídla místo jednoho, která též můžete vidět mezi fotkami níže.
Ferrari tedy argumentovalo tím, že ve světě letectví se zadní křídlo (výškovka) počítá za jedno, i když jde o dva vzájemně nespojené segmenty. Tak udělalo křídlo též ze dvou částí a chvíli se i zdálo, že to projde. FIA to ale nakonec nevzala a oba piloty Ferrari diskvalifikovala. Snad to stejně nedopadne po australskému startu nové sezóny letošní Formule 1...
Na monopostu Mercedesu je kvůli použití menší ploutve nové křídlo nepřehlédnutelné
Na novém Ferrari je vidět trochu hůře, ale i tak je jasně patrné
A ne, není to poprvé, co se konstruktéři pokoušejí vejít do prostoru daného pravidly svéráznými cestami
Zdroj: Reddit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch