Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Blíží se revoluce v konstrukci aut, vědci umí spojit zdánlivě nespojitelné materiály
5.11.2020 | Mirek Mazal
Konstrukce a design aut nejsou dány jen tím, co je někdo schopen vymyslet, ale i technickými limity následující výroby. Možnost v autě přímo spojit sklo s kovem dává dosud netušené možnosti.
Z pohledu laika bývá design aut označován za ryze módní záležitost. Tak, jako před pár dekádami frčely kalhoty s nohavicemi ve tvaru zvonu a pak zase ne, někoho napadlo, že auta budou mít místo velkých kulatých světel malá podlouhlá. Jenže tak jednoduché to není.
Auta nejsou kalhoty, je to technický celek a skoro bychom se vsadili, že designoví géniové té doby měli už v časech kalhot s nohavicemi ve tvaru znovu v hlavách podoby aut, které se zase tak dalece nelišily od současnosti. Přesto vznikaly vozy docela jiné. Proč? Důvodem byla jistě i jiná měřítka krásy, svou roli ale hrály také technické limity výroby. Příkladem za všechny budiž tzv. „neviditelná světla” nových Hyundai. Ta by ani před 20 léty nemohla vzniknout, neboť zkrátka nebylo možné vměstnat dostatečně výkonné světelné zdroje do tak malého prostoru, aby je bylo možné schovat.
Podobným způsobem technický vývoj ovlivňuje podobu aut v mnoha ohledech, a tak snad nepřeháníme, když konstatujeme, že stojíme na prahu dalších revoluční změn. Vědci z Heriot-Watt University ve skotském Edinburghu totiž dokončili další fázi testů dlouho chystaného způsobu spojení skla a kovu do jednoho homogenního materiálu bez jakýchkoli pojiv. A právě to znamená pro automobilový průmysl další průlom.
Lidé z Heriot-Watt University vsadili na laserovou technologii a vyvinuli proces s názvem „ultrarychlé laserové svařování“, který využívá velmi krátké impulsy infračerveného laserového záření, které dokáže spojit dva jinak nesourodé materiály. Proces spoléhá na extrémně krátké laserové impulsy trvající jen několik pikosekund. Pro srovnání pikosekunda je ve vztahu k sekundě něco jako sekunda vedle 30 000 let. Části, které mají být svařeny, jsou tedy umístěny v těsné blízkosti a laser je zaostřen do velmi malého bodu na rozhraní mezi těmito dvěma materiály. Energetická hustota v něm dosahuje megawattových hodnot na ploše několika mikronů.
Tímto způsobem vzniknou mikroskopické sváry dvou povahově zcela odlišných materiálů, které je drží pohromadě, jako by šlo o jeden celek. Testy potvrdily odolnost svarů při teplotách od -50 °C až po +90 °C - spojení zůstala neporušena i přes vysokou zátěž. Řešení je to prý dostatečně robustní na to, aby se vyrovnalo i s extrémy, kterým je mohou podrobit právě automobily.
Bude zřejmě trvat ještě pár let, než se toto řešení dočká praktického využití, poté ale může možnosti konstrukce automobilů posunout znovu o pořádný kus jinam. Rýsuje se například přímé svařování skla a hliníku, které by dovolilo zcela jinak koncipovat nosné části karoserie i dílčí komponenty, jako dveře. Kovové a skleněné části aut jsou dnes striktně oddělené do přímo nenavazujících celků spojených gumou či lepidlem, možnost plynule přecházet mezi kovem a sklem prakticky kdekoli bez negativního vlivu na torzní tuhost by mohla auta podstatně změnit - fakticky i vizuálně.
Skotští vědci dokončili testy revolučního způsob spojení skla s kovem, s konstrukcí i podobou aut může pořádně zamávat. Foto: Heriot-Watt University
Zdroj: Heriot-Watt University
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 8 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry