Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Víte, proč má Ferrari California tak ošklivá a hloupě umístěná brzdová světla?
27.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
U Ferrari běžně slouží jako brzdová světla ta horní, kulatá. U Californie tomu tak ale není a důvody tkví opět v jedinečném italském inženýringu.
Ferrari California, to moderní z roku 2009, už asi nezíská cenu za nejkrásnější Ferrari moderní historie. Příď je ještě docela atraktivní, o zádi to ale dost dobře říci nelze - hrana víka zavazadelníku je asi kilometr a půl nad asfaltem, vertikální dvojice koncovek výfuku vypadá jako z nějaké repliky a celé to vypadá jako šklebící se žába. To je ale to, čeho si všimne každý na první pohled, vrcholem bizarnosti je tu ještě něco jiného.
Jsou to brzdová světla a blinkry. Pokud jste někdy viděli Californii brzdit a nebo odbočovat, museli jste si toho všimnout. A nebo možná ani nemuseli, v čemž tkví jeden z problémů. Ani jedno z těchto světel totiž není v kruzích nahoře, kde jsou obrysovky a kde u Ferrari i další světla bývají, nýbrž o pořádný kus níže. Jsou tak z pozice výše sedícího řidiče v následujícím autě dost špatně vidět, navíc jsou v nevzhledném plastovém pásu a sama jsou nevzhledná - nepoužívají LED, což dále ubírá jejich vizuální atraktivitě i funkčnosti.
Vypadá to opravdu hodně zvláštně, jako by je tam někdo domontoval dodatečně. A podle informací Douga DeMura se přesně tohle stalo - u Ferrari až v příliš pokročilé fázi vývoje vozu zjistili, že u Californie na brzdová světla tak trochu zapomněli.
Nenechte se mýlit, nezapomněli na ně zcela, je to komplikovanější. Americká federální legislativa stanoví, že na autech vyrobených po roce 1968 nesmí být žádné důležité světlo, mj. tedy brzdové světlo a blinkr, umístěno na pohyblivé části karoserie. Má to svou logiku, pochopitelně bezpečnostní - pokud například nouzově zastavíte u krajnice na dálnici, necháte si puštěná světla a blinkry a při otevření zavazadelníku s nářadím začne obojí svítit pánu bohu do oken, je tu docela slušná šance, že vaše auto někdo přehlédne a narazí do něj.
Stabilně umístěná světla vlastně nejsou špatný nápad a dopady tohoto nařízení můžeme vidět na řadě amerických aut. Například u Fordu GT kvůli tomu zůstává zadní čelo na místě, i když se jinak pro přístup k motoru odklápí celá záď. A proto např.SUV značky Audi mají v náraznících druhou dvojici světel, která fungují, když otevřete páté dveře. Jindy zůstávají zhasnutá - až na mlhovky a couvačky, které tu mají standardní umístění. A proto mají některá další auta, např. Buick Regal, druhou dvojici světel schovanou na okraji zavazadelníku, aby mohla svítit na stejném místě, když otevřete víko.
U Ferrari si tohle neuvědomili, protože v historii jeho modelů se už dlouho žádnému vozu neodklápěla takhle velká část zádě - u Californie je to kvůli schování střechy. A v Evropě takové omezení neplatí. Auto tak bylo projektováno jako všechna ostatní, s jedním nebo nebo dvěma páry kulatých světel v horní části zadního čela, a automobilka až v příliš pokročilé fázi vývoje zjistila, že tohle umístění světel v USA neprojde. Výjimka nebyla průchozí a zásadní změna designu zádě už nebyla možná. A tak se vymýšlelo.
Řešení Italů bylo vpravdě italské - kdyby na to šli jako Němci, asi by se nikdo nedivil, jenže oni to udělali úplně jinak. Kruhy ve víku kufru nechali fungovat jen jako obrysovky a brzdová světla spolu se směrovkami umístili do nárazníku - o 40 cm níže, než je kdokoli očekává, navíc ve skutečně nepěkném balení. Pak byla brzdová světla začerněna, aby působila více jako součást nelakovaného plastu v nárazníku, což ale jen snížilo jejich už tak malou viditelnosti. A aby bylo zase lépe, vůz má ještě třetí brzdové světlo nahoře uprostřed, takže při brzdění svítí dva dolní halogeny jeden LED-pás nahoře.
Nemusíme tomuto příběhu věřit, jenže něco takového snad nemohlo vzniknout jinak než někdy absurdní italskou kreativitou. Ferrari mohlo daný problém vyřešit lecjak - mohlo to udělat jako Audi a nechat standardně svítit jako brzdová horní světla a dolní přidávat jen někdy. Mohlo nechat svítit všechna čtyři (resp. 5), mohlo vsadit na dolní LED, mohlo udělat kde co, aby to aspoň lépe vypadalo, ale automobilka to vyřešila dokonale bizarně - přidala dvě další světla, kterým odbyla vše, a ta horní prostě použila jen jako obrysovky.
Zní to potrhle, ale zapadá to do italských trápení nad některými technickými řešeními, schopnost dělat jednoduché věci složitě je Italům vlastní. Nakonec, nedávno jsme tu měli jiný podobný případ - Alfa Romeo 4C od stejného koncernu je asi jediné auto, u kterého na doplňování kapaliny do ostřikovačů potřebujete návod ve formě videa. A autoři jsou s tím zjevně spokojení, neboť Ferrari tenhle problém při faceliftu Californie neodstranili, jen trochu upravili.
Je třeba říci, že California není jediné auto, které má „provozní” brzdová světla v nárazníku, velmi podobně je má řešené i Mini Clubman, které v předchozí generaci volilo inteligentnější řešení. Jaký příběh stojí za nimi, nevíme, ten stojící za zádí Californie je velmi italský. A proto přes svou obecnou neuvěřitelnost docela dobře možný...
U Ferrari California jsou tohle vážně standardní a jediná brzdová světla, v evropské i americké verzi
Auto jsme v minulosti mohli dvakrát otestovat - jednou v modré v Itálii, podruhé v červené na českých silnicích
Facelift Californie na této bizarnosti nic podstatného nezměnil, i když teď řešení alespoň lépe vypadá
Zdroj: Doug DeMuro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva