Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli

Švédové jsou posedlí bezpečností, té pasivní ale leckdy dávají přednost před aktivní, už kvůli vysokopevnostní oceli a její hmotnosti. Poslední novinka si ale poradí s nárazy i bez ní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli

2.11.2018 | Petr Prokopec

Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Švédové jsou posedlí bezpečností, té pasivní ale leckdy dávají přednost před aktivní, už kvůli vysokopevnostní oceli a její hmotnosti. Poslední novinka si ale poradí s nárazy i bez ní.

Volvo je proslulé bezpečností svých automobilů. Že jde o realitu a nikoli pouze marketing, dokazují nejen mnohé nárazové zkoušky, ale i skutečné nehody, ze kterých řidič Volv odešli jako zázrakem po svých. Dáno je to tím, že automobilka nikterak nešetří s vysokopevnostní ocelí. Ta sice zvyšuje hmotnost, pasivní bezpečnost ale zásadně zvyšuje.

V případě chystaného nového kupé Polestar 1 ale technici značky vstoupili na neprobádaný terén. A nikoliv jen proto, že sportovní divize byla od mateřské firmy separována a fungovat bude zcela samostatně. Základní konstrukce vozu totiž vysokopevnostní ocel zcela ponechává a nahrazuje ji karbonem zesílenými polymery. A to pro Švédy představuje novou výzvu.

Použitý materiál je diametrálně odlišný od standardní ocelové karoserie, která se v případě nárazu ohýbá. U karbonu je třeba počítat s praskáním či drcením, což vyžaduje jiný přístup. Švédové se proto museli naučit, jak bude reagovat na extrémní síly při případné havárii. Řada prototypů proto zamířila k interním nárazovým zkouškám, jež byly prováděny v různých rychlostech.

Klíčová přitom byla odolnost vozu při čelním nárazu, kdy bylo kupé posláno proti překážce rychlostí 56 km/h. Analýza po simulované havárii ukázala, že většina energie byla pohlcena deformačními strukturami. Zbytek absorbovaly karbonové panely, které ale zůstaly neporušeny.

„Z tohoto crash testu jsme opravdu nadšeni. První nárazová zkouška Polestar 1 byla jako expedice do neznáma. Byl to stěžejní bod při vývoji, neboť jsme si museli ověřit, že veškeré nápady a kalkulace, za jejich přispění bylo toto auto postaveno, jsou v pořádku - a ony byly,“ uvedl k výsledkům Thomas Ingenlath, šéf sportovní divize švédské značky.

Volvo tak otevírá novou kapitolu bezpečnosti aut, neboť své tradiční hodnoty by mohlo spojit i s mnohem nižší hmotností a všemi pozitivy, která z toho vyplývají. Vývoj vozu ale bude ještě chvíli pokračovat za použití 34 prototypů, které nyní automobilka používá. Snad všechny neskončí rozštípaná na trsátka, jako ten na záběrech níže...


Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 1 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 01Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 2 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 02
Chystané sportovní kupé Volva s názvem Polestar 1 má již za sebou první crash testy. Ukazuje pravděpodobnou budoucnost pasivní bezpečnosti aut

Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 3 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 03Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 4 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 04Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 5 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 05Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 6 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 06Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli - 7 - Volvo Polestar 1 2018 crash test 07
Značka použila prototypy, které vznikly během ověřovací fáze výroby

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.