Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli
2.11.2018 | Petr Prokopec
Švédové jsou posedlí bezpečností, té pasivní ale leckdy dávají přednost před aktivní, už kvůli vysokopevnostní oceli a její hmotnosti. Poslední novinka si ale poradí s nárazy i bez ní.
Volvo je proslulé bezpečností svých automobilů. Že jde o realitu a nikoli pouze marketing, dokazují nejen mnohé nárazové zkoušky, ale i skutečné nehody, ze kterých řidič Volv odešli jako zázrakem po svých. Dáno je to tím, že automobilka nikterak nešetří s vysokopevnostní ocelí. Ta sice zvyšuje hmotnost, pasivní bezpečnost ale zásadně zvyšuje.
V případě chystaného nového kupé Polestar 1 ale technici značky vstoupili na neprobádaný terén. A nikoliv jen proto, že sportovní divize byla od mateřské firmy separována a fungovat bude zcela samostatně. Základní konstrukce vozu totiž vysokopevnostní ocel zcela ponechává a nahrazuje ji karbonem zesílenými polymery. A to pro Švédy představuje novou výzvu.
Použitý materiál je diametrálně odlišný od standardní ocelové karoserie, která se v případě nárazu ohýbá. U karbonu je třeba počítat s praskáním či drcením, což vyžaduje jiný přístup. Švédové se proto museli naučit, jak bude reagovat na extrémní síly při případné havárii. Řada prototypů proto zamířila k interním nárazovým zkouškám, jež byly prováděny v různých rychlostech.
Klíčová přitom byla odolnost vozu při čelním nárazu, kdy bylo kupé posláno proti překážce rychlostí 56 km/h. Analýza po simulované havárii ukázala, že většina energie byla pohlcena deformačními strukturami. Zbytek absorbovaly karbonové panely, které ale zůstaly neporušeny.
„Z tohoto crash testu jsme opravdu nadšeni. První nárazová zkouška Polestar 1 byla jako expedice do neznáma. Byl to stěžejní bod při vývoji, neboť jsme si museli ověřit, že veškeré nápady a kalkulace, za jejich přispění bylo toto auto postaveno, jsou v pořádku - a ony byly,“ uvedl k výsledkům Thomas Ingenlath, šéf sportovní divize švédské značky.
Volvo tak otevírá novou kapitolu bezpečnosti aut, neboť své tradiční hodnoty by mohlo spojit i s mnohem nižší hmotností a všemi pozitivy, která z toho vyplývají. Vývoj vozu ale bude ještě chvíli pokračovat za použití 34 prototypů, které nyní automobilka používá. Snad všechny neskončí rozštípaná na trsátka, jako ten na záběrech níže...
Chystané sportovní kupé Volva s názvem Polestar 1 má již za sebou první crash testy. Ukazuje pravděpodobnou budoucnost pasivní bezpečnosti aut
Značka použila prototypy, které vznikly během ověřovací fáze výroby
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva